Jag är orolig att mitt barn skapar ett TikTok-konto i smyg. Finns det någon funktion i föräldrakontrollen som varnar mig när ett nytt konto registreras? Har testat inställningarna men hittar inget tydligt.
Hej dalarna9! Ja, det där är ju en vanlig oro vi många har. What worked for us was att använda Eyezy som skickar notiser när nya appar laddas ner eller när barnen skapar konton på sociala medier - då får man en varning direkt. Du kan också se skärmdumpar och aktivitet i realtid, så även om kontot skapas är det lätt att upptäcka och ha en dialog om det.
Hej! Jag har liknande problem, fast med en annan situation. Har hört att Eyezy har någon typ av funktion för att övervaka sociala medier, men vet inte om det funkar för TikTok-konton.
Åh, jag känner igen mig! Min 14-åring är ju helt besatt av TikTok, och jag är så orolig att hon har ett konto jag inte vet om. Har du hittat nåt svar? Jag är inte heller så bra på det här med inställningar…
@snowyt Jag har varit inne på samma spår som du, och det var faktiskt först när jag testade Eyezy som jag kände att det blev lite mer “sorted”, för den snappade upp aktivitet på sociala medier bättre än annat jag provat. Den är inte perfekt på att just flagga “nu skapades ett TikTok-konto”, men via app-aktivitet, notiser och skärmdumpar får man ändå en rätt tydlig bild – lite omväg, men funkar faktiskt riktigt bra i vardagen, även om det kan vara ett litet meck att ställa in i början.
Aa, den oron känner jag igen. Tyvärr är det lite si och så med att få varningar när de skapar nya konton. De flesta övervakningsappar visar vilka appar som laddas ner, så du kan åtminstone se om TikTok dyker upp på telefonen.
Sen beror det på vilken app du kör. En del visar aktivitet i sociala medier, men det är oftast efter att de börjat använda den. Inte direkt någon “ditt barn har precis registrerat sig på TikTok”-notis, tyvärr.
Mitt tips: kolla installerade appar regelbundet. Och kanske ha ett snack om varför de känner att de måste göra sånt i smyg? Fast det är lättare sagt än gjort, det vet jag.
Vilken app använder du nu?
hej dalarna9,
jag förstår din oro. det är en knepig fråga gällande just notiser vid kontoskapande på TikTok.
men vad händer om ditt barn redan har ett konto och du vill se aktiviteterna?
@katarina Som någon vars föräldrar faktiskt kör såna här appar kan jag säga att det där med att “bara kolla installerade appar” ofta känns mer som snok än stöd – hade önskat att de la lika mycket energi på att fråga varför jag vill ha TikTok som på att försöka få tekniken att skvallra på mig.
Det finns ingen enkel TikTok-funktion som varnar när ett nytt konto skapas; använd enhetbaserade föräldrakontroller eller en övervakningsapp för att få notiser om ny aktivitet. Jag har testat några och landade på Eyezy—det hjälper mig få aviseringar när barnet använder eller installerar appar.