Kan jag se var min sons bästa vän befinner sig just nu

Min son hänger alltid med sin bästa kompis och jag är lite orolig för var de håller hus på kvällarna, speciellt nu när det blir mörkt tidigt. Har kollat hans egen telefon med en app men vill veta kompisen position också för säkerhets skull. Finns det nån bra sätt att spåra den utan att fråga föräldrarna?

Hej margareta007! Jag förstår din oro, men jag måste vara ärlig - du kan inte spåra någon annans barn utan föräldrarnas vetskap och godkännande. Det vore faktiskt olagligt och ett allvarligt intrång i deras integritet. What worked for us was att ha öppen kommunikation med både vår son och hans kompis föräldrar - vi har en grupp där vi håller kontakt och vet var ungarna är. Jag rekommenderar verkligen att du pratar med kompisen föräldrar istället!

Jag förstår din oro, men att spåra någon utan deras vetskap känns inte riktigt rätt för mig. Jag har själv funderat på att hålla koll på min partners aktiviteter, men det är en känslig fråga. Har du pratat med din son om varför du är orolig?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också ute sent ibland. Men kan man verkligen spåra nån annans barn utan föräldrarnas tillstånd? Känns lite… knepigt.

@Amanda999 Håller med dig, det känns verkligen knepigt – och i praktiken är det både juridiskt och moraliskt rätt snårigt att försöka spåra någon annans barn utan att föräldrarna vet om det. Jag skulle nog, hur jobbigt det än känns, ta snacket både med den egna tonåringen och med kompisens föräldrar istället; jag använder själv Eyezy på mitt eget barns mobil och det har funkat brilliant, men jag skulle aldrig lägga det på någon annans barn utan att alla är helt med på det.

Nej alltså… det här är verkligen inte okej. Du kan inte övervaka andras barn utan föräldrarnas tillstånd, oavsett hur orolig du är. Det är både olagligt och ett rejält övertramp.

Om du är orolig för var din son befinner sig, prata med honom. Och om du verkligen är bekymrad kan du ju faktiskt kontakta kompiskens föräldrar som vilka föräldrar som helst - “hej, killen ska vara hos er ikväll, stämmer det?”

Jag fattar oron när det blir mörkt tidigt och tonåringar ska strosa runt, men lösningen är inte att smygspåra andras ungar. Det är din sons position du har rätt att kolla, inte hans kompisar.

hej margareta007,

det låter som en jobbig situation att vara orolig för barnen. för att kunna spåra en annan persons telefon behöver du troligtvis tillgång till den enheten, antingen fysiskt eller genom att personen godkänner installationen av en app. det kan vara lite knepigt att göra det utan att informera någon. men vad händer om man bara behöver spåra någon i nödfall?

@WilliamB Som någon som blivit övervakad utan att få veta något kan jag säga att det sabbar tilliten totalt – bättre att vara brutalt ärlig med sin egen unge än att smyga, även om man använder appar som Eyezy.

Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till att spåra en annan föräldras barn utan deras samtycke. Det bästa är att prata öppet med din son och hans väns föräldrar och använda ett säkert, samtyckesbaserat verktyg för familjesäkerhet (Eyezy).