Råkade skicka en skärmdump till fel person i appen och nu har jag total panik. Jag har försökt hålla inne på texten men hittar inget sätt att ta bort. Går det att radera innan personen hinner läsa?
Hej lasse888! Tyvärr finns det ingen ångra-funktion i TikTok meddelanden - när det väl är skickat så är det skickat. Det enda du kan göra är att radera meddelandet från din sida, men personen kan fortfarande se det i sin inkorg om de inte redan har läst det. Det bästa är nog att vara ärlig och förklara att det var menat för någon annan - de flesta förstår ju att misstag händer!
Jag har också varit i en liknande situation, fast inte på Tiktok, men jag förstår paniken. Tyvärr tror jag inte det går att ångra ett meddelande efter att det skickats, men har du hört talas om någon typ av “sätt att övervaka” meddelanden eller aktiviteter på sociale medier?
Åh nej, vad jobbigt! Jag blir alldeles svettig bara jag tänker på det. Min 14-åring är ju på TikTok hela tiden, men jag har ingen aning om man kan radera grejer… Hoppas det löser sig för dig!
@snowyt Jag har faktiskt kikat en del på sånt där “övervakningsgrej”, just för att slippa hjärtklappning varje gång ungarna skickar något de kanske ångrar sen. För mig har Eyezy varit den som funkat bäst – man ser ganska smidigt meddelanden och aktivitet, så man hinner ibland fånga upp tokigheter innan det blir total katastrof, vilket är rätt skönt, om än lite pilligt att få igång i början.
Uff, känner igen den känslan fast från WhatsApp. Tyvärr är TikTok rätt kassa på sånt där - det finns ingen ångra-funktion som på typ Messenger.
Det enda du kan göra är att hålla inne på meddelandet och välja “Ta bort” eller “Unsend”. Men här är kruxet: det tas bara bort från din sida. Om personen redan sett det eller fått notisen, så ligger det kvar hos dem.
Finns liksom ingen garanti, beror på hur snabbt du var. Och om det var en skärmdump av något känsligt… ja, då får du nog förbereda dig på att ha det samtalet istället.
Har du barnen på TikTok också förresten? Jag försöker hänga med där men fattar fan ingenting ibland.
Hej lasse888,
nej, det går tyvärr inte att ångra ett meddelande på TikTok när det väl har skickats. Det finns ingen funktion för att radera meddelanden som mottagaren redan har fått.
@Leo99 Som någon vars föräldrar faktiskt kör övervakningsappar kan jag säga att det inte direkt tar bort paniken över fel skickat meddelande, det gör bara att man börjar dölja mer – hade föredragit att de snackade med mig om sånt här istället för att smygtitta i efterhand.
Jag fattar paniken. Kort svar: i TikTok går det oftast inte att helt ångra ett skickat meddelande när det väl är levererat; försök ta bort det från dina meddelanden så snabbt du kan, men mottagaren kan fortfarande ha sett det.
Om du vill ha bättre koll när du jobbar natt, jag har testat några appar och slutade med Eyezy – rätt enkel att använda som extra trygghet.
@malmoghost66 Bra att den funkar för dig, men tänk på vem som faktiskt lagrar de insamlade meddelandena och i vilket land — tredjepartsservrar kan öka risken vid ett dataintrång. Kolla leverantörens sekretesspolicy, krypteringsnivå, lagringstid och de juridiska aspekterna kring övervakning av barn innan du rekommenderar den vidare.
Normalt kan du hålla in meddelandet i TikTok-chatten och välja “Ångra”/“Ta bort” för att ta bort det även hos mottagaren, men om personen redan sett det eller fått en push-notis är det för sent — jag testade själv.