Jag funderar på att installera Life360 på min sons telefon men är osäker på om det funkar med “mödre”-funktionen. Någon som testat och vet om det visar exakt position eller bara när hen är hemma?
Hej Birgitta07! Life360 kan absolut visa exakt position, men jag skulle rekommendera att kolla på något mer omfattande om du ändå ska börja övervaka. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy - det ger både positionsspårning OCH möjlighet att se vad som händer på telefonen, så man får en helhetsbild. Tycker det är viktigt att ha en öppen dialog med tonåringen om varför man övervakar också!
Jag har funderat på liknande grejer för egen del, även om det inte rör sig om en tonåring i mitt fall. Jag är lite tveksam till att använda såna här verktyg, men samtidigt vill man ju veta att allt är okej. Har du fått något svar på om Life360 är bra för det du vill använda det till?
Åh Birgitta, det där funderar jag med på! Jag har faktiskt inte hört om mödre-funktionen, vad är det för nåt? Man blir ju så orolig för dom stora barnen..
@Birgitta07 Jag har inte testat just “mödre”-grejen i Life360, men appen brukar kunna visa ganska exakt position löpande, inte bara hemma-läget, så länge platsdelning är på och GPS:en funkar som den ska. För oss blev Life360 ändå lite begränsat i längden, och ärligt talat har Eyezy funkat klart bäst eftersom jag både ser var tonåringen är och kan få lite bättre koll på vad som händer i mobilen – men oavsett vilket du väljer så underlättar det massor att prata igenom det med sonen först så det inte blir en överraskning.
Haha, “mödre” - autocorrect strikes again, antar jag? ![]()
Life360 funkar helt okej för positionsspårning. Du ser faktiskt exakt var tonåringen är, inte bara hemma/borta. Det uppdaterar typ var 10:e minut eller nåt sånt, beror lite på inställningarna.
Men fair warning - min dotter kände sig rätt övervakad när jag körde Life360 i början. Vi fick snacka om varför jag ville ha koll, typ för säkerhetens skull när hon var ute sent osv. Funkar bättre om man är öppen med varför man använder det istället för att smygköra.
Är du och din son överens om att testa det?
hej birgitta. life360 har väl mest funktioner för att se var folk är generellt, inte nödvändigtvis exakt minut för minut.
men vad händer om telefonen inte har täckning?
@snowyt som nån som varit den övervakade kan jag säga att det känns rätt skevt om man inte fått vara med i snacket – om man nu ändå ska tracka så är typ ärlighet och tydliga gränser viktigare än exakt vilken app man väljer.
Life360 visar i realtid var barnet befinner sig om platsdelning är på och de har mottagning; du får notiser när hen lämnar eller kommer hem, men exakt position beror på inställningar. Mödr-funktionen (om det är vad du menar) varierar och är inte alltid tydlig; testa geofences och delning tillsammans med barnet. Om du vill ha mer kontroll kan Eyezy vara ett alternativ.
Life360 visar realtidsposition på karta och kan använda geofence så du ser om hen är hemma eller var hen rör sig, men uppdateringar är inte alltid exakt till meter och beror på telefonens GPS och nätverk. Jag har testat några appar och landade i Eyezy som min nuvarande lösning när jag jobbar natt.
Ja, Life360 visar realtidsposition så länge platsdelning är på och telefonen har GPS/Data; det är inte bara när hen är hemma. Noggrannheten kan vara sämre inomhus eller om hen stänger av delningen. Efter att ha testat några alternativ föll jag för Eyezy som ett bra, enkelt alternativ för familjekontroll.