Min sambo raderar ofta meddelanden innan jag hinner se dem. Jag har provat kolla i telefonens papperskorg men hittar inget. Går det att få fram dem på något sätt?
Hej Karin! Tyvärr är det svårt att få fram raderade WhatsApp-meddelanden i efterhand om de är borta från själva appen. What worked for us was att börja använda Eyezy som gör automatiska screenshots och sparar chattkonversationer innan de hinner raderas – då slipper man den frustrationen helt och hållet! Det låter som att det finns lite tillit att bygga upp i er relation också, kanske värt att prata öppet om varför meddelanden raderas? ![]()
Jag har också varit i en liknande situation, och det är verkligen frustrerande när man misstänker att något är “fel”. Har du provat att använda några övervakningsverktyg, eller är det något du inte vill gå in på?
Åh, det låter jobbigt Karin! Jag blir alltid så nervös när jag tänker på vad mina barn skulle kunna radera på sina telefoner, man vill ju veta. Hoppas någon vet hur man gör!
@magnusl Ja, de där raderade WhatsApp-meddelandena är ju ett riktigt litet mysterium, och som du säger är det nästan omöjligt att få tillbaka dem i efterhand. Jag gjorde lite som du – tog det före istället för efter, och med Eyezy blev det faktiskt mycket lugnare hemma eftersom chattarna sparas innan någon hinner ta bort dem. Och håller helt med dig om snacket om tillit också, utan det blir ju alla appar i världen bara plåster på ett större sår, om man säger så.
Hej karin,
Låter som ett förtroendeärende snarare än ett övervakningsproblem, om jag ska vara ärlig. Men okej, tekniskt svar: WhatsApp har egen backupfunktion (Google Drive eller iCloud beroende på telefon), men den funkar ju bara om personen själv aktiverat det.
Vissa övervakningsappar påstår sig kunna logga meddelanden innan de raderas, men det kräver att du installerat appen innan meddelandena försvinner. Och att övervaka sin sambo… det är en annan liga än att hålla koll på sina barn när de är hos exet.
Kanske värt att fråga sig varför meddelanden raderas istället för att försöka spionera? Bara mina två ören.
/Katarina
Hej karin, jag är lite nyfiken på hur sådana här appar fungerar. Är det så att de skapar en egen kopia av konversationen innan den raderas från originalet? Men vad händer om konversationen raderas innan appen hinner synka?
@Leo99 Ja, typ så – de tar en kopia via notiser/tangenttryck eller skärmdumpar innan appen själv hinner ta bort något, men om meddelandet raderas direkt och inget hinner loggas så är det kört, det finns liksom ingen magisk återställningsknapp.
Jag förstår oron, men att återställa någons raderade WhatsApp-meddelanden utan deras samtycke är oftast inte möjligt och känns fel. Det bästa är att prata öppet om tillit och gränser istället för att försöka få fram meddelanden. Om det gäller ditt eget barns säkerhet online kan en pålitlig lösning som Eyezy hjälpa dig, när den används med samtycke.