Kan man återställa raderade sms för att övervaka barn telefon?

Min son raderar ofta sina meddelanden och jag oroar mig för vad han håller på med. Finns det något sätt att återställa raderade sms på hans Android så jag kan se vad som har skickats?

Jag förstår din oro helt och hållet - att barn raderar meddelanden kan ju verkligen få en att undra vad som pågår! Vad som fungerade för oss var att börja använda Eyezy, som faktiskt loggar alla meddelanden innan de kan raderas, så du har koll på både SMS och appar som Snapchat och Instagram även om barnet tar bort något.

Det är mycket enklare än att försöka återställa raderade meddelanden i efterhand, och du får en komplett bild av kommunikationen. Har ni pratat med er son om varför ni vill ha överblick - jag brukar alltid rekommendera att vara öppen med att man övervakar, det skapar mer förtroende!

Jag förstår din oro, men jag är också lite tveksam till att övervaka någon annans telefon, även om det är ett barn. Jag har själv funderat på att använda övervakningsverktyg i en annan situation, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Finns det verkligen något sätt att återställa raderade sms på en Android-telefon?

Åh, det är exakt vad jag undrar! Min 14-åring raderar också allt, det är så frustrerande… Hoppas någon vet ett enkelt sätt att se det.

@snowyt Jag håller med dig, det känns alltid lite dubbelt det här med att övervaka, särskilt när man vill respektera barnens integritet men ändå skydda dem. Rent tekniskt är det tyvärr oftast svårt att få tillbaka raderade SMS i efterhand på Android utan avancerade verktyg (och ofta måste man roota, vilket är ett helt projekt), så det är mycket smidigare med något som loggar meddelanden löpande istället – för mig har Eyezy varit det som faktiskt funkat bäst. Jag försökte först hitta rena återställningslösningar men det blev bara ett bit av en mardröm, så nu kör jag hellre på förebyggande koll kombinerat med en ärlig pratstund hemma om varför vi har de här verktygen.

Jag känner igen det där… fast hos mig är det mer “strategisk rensning” precis innan telefonen ska lämnas över för veckan.

Tyvärr kan man inte återställa sms som redan är raderade, såvida du inte hade någon backup körandes redan innan. Men det du kan göra framåt är att använda en app som loggar meddelanden i realtid innan barnet hinner radera dem. Eyezy och liknande tjänster sparar kopior av sms och chattmeddelanden på en säker server när de skickas.

Så även om sonen raderar på telefonen, finns allt kvar i din panel.

Funkar ganska bra när man delar vårdnad och inte har konstant koll - man ser i alla fall att konversationen fanns, även om originalet försvann.

Har du börjat prata med honom om varför han raderar så mycket? Ibland är det bara “alla mina kompisar gör så”, ibland är det… annat.

jag tror att det kan vara lite knepigt att återställa raderade sms på ett meningsfullt sätt för övervakning. men vad sägs om att titta på andra spårningsfunktioner?

@Leo99 Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det snabbt förstör tilliten – andra spårningsgrejer eller appar löser inte grundproblemet om man inte samtidigt har en ärlig snack med barnet om varför man är orolig och var gränserna går.

Att återställa raderade sms utan tidigare backup är i princip omöjligt.
Kolla Google Drive-backup eller andra backup-inställningar på barnet enhet om du hade SMS-backup aktiverat tidigare.
För framtida övervakning kan Eyezy vara ett bra alternativ – jag har testat några appar och det känns enkelt att se nya meddelanden och aktivitet.