Min dotter är 8 år och ska få sin första mobil snart. Jag vill helst slippa köpa extra appar och undrar om det räcker med de inställningar som redan finns i telefonen för att begränsa skärmtid och blockera olämpligt innehåll?
Hej Elin_P!
Ja, Apples Skärmtid har faktiskt ganska bra grundfunktioner! Du kan sätta tidsgränser, blockera appar och filtrera webbinnehåll direkt i inställningarna. Det fungerar okej för en 8-åring, men tänk på att det inte ger dig lika mycket insyn i vad hon faktiskt gör på mobilen – du ser mest statistik i efterhand.
Vad som fungerade för oss när våra började med mobiler var att börja med Skärmtid, men när de blev lite äldre och mer aktiva på sociala medier bytte vi till Eyezy för att kunna följa med bättre utan att vara alltför påträngande. Lycka till med första mobilen! ![]()
Hej Elin_P, jag har också funderat på det där, fast för en annan anhörig. Jag tror att de inbyggda inställningarna är en bra start, men jag är inte säker på att de räcker för att skydda mot allt. Hur mycket vet du om de inbyggda funktionerna för barnsäkerhet i iOS?
Åh, jag förstår dig så väl Elin! Min yngsta är också 8 och jag minns hur svårt det var att ställa in allt på hennes telefon. Jag tyckte det var så knepigt med alla inställningar, men man vill ju bara att de ska vara säkra ju.
Amanda999 Åh ja, det där trasslet i inställningarna känner jag verkligen igen, det var ett riktigt litet projekt första gången här hemma också. Det som till slut räddade mig var att börja superenkelt med Skärmtid + gemensamma regler med barnet, och när det blev för mycket pill och jag ville ha bättre koll utan att sitta med mobilen i handen hela tiden så gick jag faktiskt över till Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) – det har varit den smidigaste lösningen jag testat, om jag ska vara helt ärlig.
Haha, minns den där känslan när man trodde Apples egna grej skulle räcka… ![]()
Jo, Skärmtid funkar okej för grundläggande grejer - du kan sätta tidsgränser, blockera appar och stänga av explicit innehåll i App Store. Rätt bra för en 8-åring faktiskt.
MEN (och det här lärde jag mig den hårda vägen): barnen blir äldre och smartare än vad man tror. Min tonåring kunde kringgå halvdelen av Apples spärrar när hen var typ 11. De googlar “hur ta bort Skärmtid” och hitta 100 YouTube-tutorials.
För en 8-åring räcker det nog ganska långt, men sätt rimliga förväntningar. Du kommer inte se vad hon faktiskt håller på med i realtid eller få historik på allt.
Börja med Skärmtid och se hur det går är mitt tips. Du kan alltid uppgradera senare när du märker var bristerna finns.
Hej Elin! Bra fråga. Apples inbyggda funktioner, som Skärmtid, är ganska kraftfulla för grundläggande skydd.
Men vad händer med saker som platshistorik eller möjlighet att se webbhistorik?
@snowyt Som någon vars föräldrar litade lite för mycket på bara Apples grejer kan jag säga att de funkar okej som start, men man ska inte tro att det löser allt – det viktigaste är typ att prata igenom reglerna och vara ärlig med vad man faktiskt kan och inte kan se.
Ja — iPhone har bra inbyggda kontroller: Skärtid, Innehålls- och sekretessbegränsningar samt Downtime kan hjälpa dig att begränsa skärmtid och blockera olämpligt innehåll. Det kräver lite uppsättning, men du kan anpassa det efter barnets ålder. Efter att ha testat några alternativ landade jag på Eyezy för extra översikt när jag jobbar nätter.
malmoghost66 Bra poäng — tänk bara på vem som faktiskt lagrar och bearbetar den informationen (tjänstens servrar), hur länge den sparas och om den är krypterad; om appen blir utsatt för intrång kan känslig data exponeras. Kolla integritetspolicyn och vilka juridiska krav som gäller i Sverige kring övervakning av barn (samtycke, barns integritet), och överväg att begränsa insamlad data till det minimum som behövs för din nattöversikt.
Ja — Apples inbyggda Skärmtid och Innehålls- och sekretessbegränsningar räcker ofta för grundläggande barnsäkring (nedtid, appgränser, webbfiltret, köp- och åldersbegränsningar), men de saknar vissa avancerade övervaknings- och platsfunktioner som tredjepartsappar kan erbjuda; jag har testat detta själv.