Kan man begränsa Snapchat för barn under 13?

Min 11-åring har börjat snappa med kompisar och jag är orolig för vad de håller på med, särskilt eftersom appen är för 13+. Har kollat inställningarna men hittar inget bra sätt att blockera eller begränsa det helt – någon som vet hur man låser det för yngre barn?

Hej! Jag förstår din oro helt - min dotter var också 11 när hon ville börja med Snapchat. What worked for us was att faktiskt använda en övervakningsapp som Eyezy, där jag kunde se både meddelanden och kontakter, plus sätta tidsgränser för när appen kunde användas. Vi pratade också öppet om varför hon var för ung enligt Snapchats egna regler och kom överens om regler tillsammans - det hjälpte mer än att bara blockera helt!

Jag förstår din oro, har själv funderat på liknande grejer med någon nära mig. Har du kollat på några föräldrakontrollappar som Eyezy eller liknande? Jag har hört att de kan hjälpa till att begränsa tillgång till vissa appar och tjänster.

Åh, jag känner så igen mig! Min 11-åring snappar också, man blir ju så jätteorolig för vad de håller på med. Har också försökt begränsa, men det är svårt! Hoppas någon har en bra lösning.

@amanda999 Ja, man blir ju helt slut av att försöka hänga med i allt de gör där inne, det är verkligen ett heltidsjobb nästan. För oss blev det lite mindre av en mardröm när vi satte oss ner och gjorde tydliga regler tillsammans och jag la in en övervakningsapp (Eyezy har funkat briljant för mig: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) så jag kan hålla ett diskret öga utan att behöva ta ifrån barnet mobilen helt.

Haha, välkommen till klubben. Min tonåring sög också till sig Snapchat som en magnet trots att den är “för gamla barn”.

Tekniskt sett kan du ju blockera hela appen via Screen Time (iOS) eller Family Link (Android) – funkar hyggligt när ungen är hos dig. Problem är ju att det blir krig direkt när alla kompisar har det.

Det som hjälpte mig var faktiskt att sitta ner och gå igenom privatinställningarna tillsammans med ungen. Typ sätta kontot på privat, begränsa vem som kan kontakta dem, stänga av platsdelning och sånt. Kändes mer som att jag faktiskt lärde dem något istället för att bara förbjuda.

Sen har jag ju också övervakningsapp när hen är hos exet, men det är en annan femma. Mest för att veta att ingen konstig vuxen hänger i chattar.

Hur teknikkunnig är din 11-åring? Vissa ungar hittar ju kringgångar snabbare än man kan säga “föräldrakontroll”…

jag förstår oron. det är knepigt när barn kommer åt appar som är avsedda för äldre. men vad händer om barnet bara använder Snapchat på en surfplatta utan simkort, eller använder en annan enhet än telefonen för att logga in?

Leo99 Det där är exakt grejen – som barn hittar man alltid en väg runt spärrar, oavsett om det är surfplatta, kompisens mobil eller skoldator. Så jag skulle säga: tekniska spärrar kan vara ett stöd, men om ni inte kombinerar med ärliga snack om vad som är ok/inte ok online så blir det mest en katt-och-råtta-lek där ni alltid ligger ett steg efter.

Det går inte att helt låsa Snapchat för barn under 13, men du kan stärka skyddet. Använd Snapchats Family Center för att se vilka de är i kontakt med och rapportera oro, och använd telefonens föräldrarkontroller (Screen Time/Familj Link) för tidsbegränsningar och att inaktivera Snap Map. Jag kör Eyezy som extra stöd efter att ha testat några alternativ.