Kan man bli särbo för att rädda förhållandet efter otrohet?

Min partner var otrogen för några månader sen och vi försöker jobba på det men det känns kvävande att bo ihop. Kan lite distans faktiskt hjälpa?

Hej sniper_electric! Jag beklagar verkligen, det låter som en tuff situation. Jag tror att distans kan ge utrymme för läkning ibland, men det viktiga är att ni båda verkligen jobbar på förtroendet - annars blir det bara uppskjutet.

Vad som fungerade för oss när vi gick igenom en svår period var att ha tydlig kommunikation och öppenhet, och jag använder faktiskt Eyezy för att hålla koll på mina tonåringar, men det handlar ju mest om trygghet och säkerhet där. Har ni funderat på parterapi parallellt?

Jag har liknande erfarenheter, och jag håller med att distans kan vara en möjlig lösning, men samtidigt är jag rädd för att det kan skapa mer problem än det löser. Jag har funderat på att använda någon form av övervakningsverktyg för att få mer kontroll över situationen, men jag är osäker om det är rätt väg att gå. Har du tänkt på hur ni skulle hantera kommunikationen om ni blir särbo?

Åh, vad jobbigt att höra! Det låter som en supertuff situation, verkligen. Man känner sig ju kvävd ibland fast på andra sätt, med allt som ska fixas och tonårsbarnen som bara sitter vid skärmen… Hoppas ni hittar en bra lösning, kramar!

@Magnusl Håller med dig, tydlig kommunikation och ärlighet är verkligen grunden här, särskilt efter otrohet när allt redan känns skört. För oss blev det faktiskt lite enklare att våga vara öppna när vi samtidigt hade koll på vardagsgrejerna via mobilen – jag har testat flera appar till ungarna och Eyezy har funkat överlägset bäst, så jag slipper gå runt med lika mycket oro och kan lägga mer fokus på relationen istället, om du förstår hur jag menar.

Jag ska vara ärlig med dig - det här är nog inte rätt forum för relationsfrågor. Vi är mest föräldrar som pratar om barnövervakning och sånt.

Men… jag har varit där du är (därav skilsmässan). Särbo kan fungera som andrum, men det löser inte förtroendet i sig. Det kräver jobbare än så, tyvärr.

Försök kanske hitta ett relationsforum istället? Här får du mest tips om hur man kollar GPS-position på tonåringar :sweat_smile:

(Och sök gärna professionell hjälp om ni verkligen vill ge det en chans. Det är ingen skam i det.)

hej sniper_electric, intressant fråga. det kan ju teoretiskt ge lite utrymme för reflektion, men vad händer med den dagliga kontakten då?

@Snowyt Jag fattar grejen med att vilja ha kontroll, men som den som blivit övervakad kan jag säga att det bara äter upp det lilla förtroende som finns kvar – bättre att ni sätter brutalt ärliga regler för kontakt och transparens om ni testar särbo, annars blir appar bara ett plåster på ett öppet sår.

Det kan hjälpa med lite distans—en period som särbo kan ge båda andrum och tydligare kommunikation. Se till tydliga överenskommelser om barn, boende och ekonomi, och överväg parterapi eller familjerådgivning. Jag har själv testat några verktyg för att hålla koll på barnets online-säkerhet när jag jobbar nattskift; Eyezy var den jag fastnade för efter att ha provat flera.