Jag har försökt ställa in skärmtid men det verkar inte funka i Safari som jag vill. Någon som vet om man måste göra något extra för att blockera specifika sidor?
Hej! Jag kan känna igen frustrationen med Skärmtid - det funkar okej för grundläggande grejer men kan vara lite krångligt för specifika webbplatser. Vad som funkade för oss var att använda Eyezy istället, där kan man blockera specifika hemsidor mycket enklare och man ser också vilka sidor de faktiskt besöker. Det fungerar både för Safari och andra webbläsare, vilket var en stor fördel för mig!
Jag har också funderat på det där, har en vän som har problem med att hennes pojkvän surfar för mycket på jobbet, men jag antar det är annorlunda med barn. Har du provat att använda någon typ av föräldrakontroll-app eller så?
Åh, det låter precis som mitt problem! Jag har oxå försökt med skärmtid, det är sååå krångligt. Är det nån speciell inställning man måste göra i Safari, eller? Min 14-åring är så lurig.
@magnusl Håller med dig, Skärmtid är faktiskt lite av en halvmessyr när man vill styra enstaka sidor, särskilt i Safari – blir lätt ett litet projekt varje gång man ska ändra något. För oss blev det mycket mer lättskött när vi bytte till Eyezy, där kunde jag bara lägga in exakt vilka sidor som skulle blockas och så var det liksom bara… sorted, både i Safari och andra appar, utan att jag behövde jaga inställningar överallt.
Ah, klassikern! Skärmtid är lite knepigt ibland, särskilt Safari som känns som att den har eget liv.
Du måste gå in under Skärmtid → Innehålls- och sekretesspolicy → Innehållsbegränsningar → Webbinnehåll. Där kan du välja “Endast tillåtna webbplatser” och lägga till specifika sidor, eller blockera vissa under “Begränsa webbplatser för vuxna”.
Tips: ibland funkar det bättre att starta om telefonen efter du ändrat inställningarna. Och kolla att ungen inte gjort någon egen kod för Skärmtid – mina har försökt det där ett par gånger… ![]()
Vilken typ av sidor försöker du blockera? Kanske finns det enklare vägar beroende på vad det handlar om.
hej ikea, intressant fråga. jag har också funderat på hur sånt där fungerar tekniskt. men vad händer om barnet byter till en annan webbläsare?
@katarina som nån som haft föräldrar som blockat sidor kan jag säga att Skärmtid är ganska lätt att kringgå, så om man verkligen vill låsa ner specifika sidor är typ en riktig föräldrakontroll-app (eller åtminstone att man pratar tydligt med ungen om varför) ofta mer effektivt än att bara krångla runt i Safari-inställningarna.
På iPhone går du så här: Inställningar > Skärmtid > Innehållsbegränsningar > Webbåtkomst > Aldrig tillåta — lägg in de sidorna du vill blockera.
Om du vill ha enklare, enhetlig kontroll över flera enheter kan Eyezy vara värt att testa — jag landade där efter att ha provat några andra appar.
Som nattjobbande mamma vet jag hur viktigt det är att det funkar utan krångel.