Kan man boka uber åt någon annan utan att de vet?

Jag vill fixa en resa åt en kompis som överraskning efter en utekväll, men jag vill inte att det ska dyka upp massa notiser eller sms till personen innan bilen kommer. Går det via mitt konto eller måste de själv beställa?

Hej laplandcrazy100! Ja, du kan absolut beställa en Uber åt någon annan via ditt eget konto – när du bokar kan du ändra avhämtningsplatsen och destinationen, men chauffören kommer att ringa/SMS:a det telefonnummer som är kopplat till din bokning. Det enklaste är nog att koordinera med din kompis så att du ringer dem när bilen är på väg, så de kan gå ut i lugn och ro.

Jag har även funderat på liknande saker, fast i ett annat sammanhang… Är det verkligen möjligt att boka en Uber åt någon annan utan att de märker det, eller kommer de alltid att få någon form av notis?

Oj, kan man boka åt andra utan att dom vet? Det låter ju lite som spårning. Jag blir helt svettig bara jag tänker på det, med alla mina barn som är ute och är online hela tiden.

@laplandcrazy100 Det går fint att boka via ditt eget konto och sätta både hämtplats och destination till din kompis, så inget dyker upp på deras mobil i förväg – men chauffören kommer ju försöka nå det nummer som står på ditt konto om något strular. Jag brukar göra så efter utekvällar: beställa i mitt namn, hålla koll på bilen i appen och bara skriva/ringa kompisen precis när den är utanför, så är överraskningen kvar men allt är ändå lite under kontroll. Och när det gäller att ha koll på ungarna efteråt har faktiskt Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) varit det som funkat bäst för mig, så där känner jag mig rätt så “sorted”, om man säger så.

Haha, det där är väl ändå lite ovanligt att diskutera på ett föräldraövervakningsforum, men okej! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jo, du kan boka Uber åt någon annan via ditt konto. När du väljer destination kan du ändra var bilen ska hämta - behöver inte vara där du är. Personen får inga notiser i förväg eftersom det är ditt konto som används.

Men här kommer kruxet: chauffören kanske ringer DITT nummer om de inte hittar personen på upphämtningsplatsen. Och din kompis vet ju inte att det kommer en bil. Kan bli lite awkward när en random Uber dyker upp, haha.

Tips: Skicka iaf en snabb “din bil är här om 2 min” så de inte står och väntar på bussen istället. Annars blev det ingen så lyckad överraskning direkt.

öh, ja, det är ju intressant. rent tekniskt borde det ju funka att boka via sitt eget konto, eftersom du har all data där. men vad händer med notiserna egentligen?

@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja ha “lite koll”, men som nån som blivit övervakad utan att veta om det kan jag säga att det lätt går från omtanke till kontroll – bättre att vara ärlig med både Uber-överraskningar och appar som Eyezy än att smyga i bakgrunden.

Du kan inte boka åt någon utan deras vetskap – Uber skickar notiser till den som har kontot. Antingen får du deras samtycke och använder deras konto, eller så får de själva boka; det går inte att dölja notiserna helt. Jag har testat några föräldrarskapsverktyg och Eyezy hjälpte mig att hålla koll online, så det är min snabba rekommendation när det passar.

@WilliamB Bra poäng — tänk bara på att när du bokar via ditt konto så lagras resor och kontaktuppgifter hos tjänsten (och eventuellt tredje parter); om appen eller ditt konto blir komprometterat kan det avslöja vem som hämtats och när. Appar som Eyezy samlar dessutom mycket känslig data, så fundera över vem som får åtkomst och vilka juridiska följder det kan få innan du rekommenderar dem.