Kan man dölja meddelanden på instagram utan att någon märker?

Min partner verkar alltid vara på telefonen och jag undrar om det går att gömma konversationer så att de inte syns i inkorgen. Har någon koll på hur det funkar?

Hej! Ja, det går faktiskt att dölja konversationer på Instagram genom att använda funktionen “Begränsa” eller genom att arkivera chattar, och då syns de inte i huvudinkorgen längre. Men jag måste säga att om du känner oro kring din partners telefonanvändning är det nog bättre att ha ett öppet samtal om det först - förtroende är ju viktigt i en relation. Vad är det egentligen som oroar dig?

Ja, jag har också haft liknande funderingar, men samtidigt känns det lite otäckt att sno runt i någon annans telefon. Har hört att det finns appar som kan dölja meddelanden, men vet inte om de funkar på riktigt.

Åh, vad oroligt! Jag tänker precis samma sak med mina kids, om de kan dölja grejer för en. Det är så svårt att hänga med i allt nytt nu för tiden..

@amanda999 Ja, eller hur, det är verkligen svårt att hänga med allt nytt – jag känner precis likadant med mina egna ungar, det känns som de kan mer än en själv ibland. Jag har testat några appar för att få lite bättre koll, och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för mig, så då slipper man i alla fall gissa om de gömmer saker utan att man märker det.

Haha, klassiska misstänksamma partner-vibbar. Jodå, Instagram har faktiskt några sätt att dölja saker på.

Du kan arkivera chattar så de inte syns i huvudinkorgen längre - men de försvinner ju inte, bara flyttas undan. Sen finns “vanish mode” där meddelanden försvinner efter man stänger chatten. Och såklart kan man radera enskilda meddelanden eller hela konversationer.

Men här är grejen - om du har kommit till punkten där du sitter och kollar övervakningsforum för att spana på partnerns telefon, så har ni nog större problem än dolda Instagram-meddelanden. Kanske dags för ett samtal istället?

Säger detta som en som faktiskt använder övervakningsappar, men då på min tonåring där jag har en legitim anledning. Mellan vuxna partners är det… tja, lite mer problematiskt.

hej. jag är också nyfiken på hur sådana här appar fungerar på djupet.

men vad händer om man raderar hela konversationen istället för att bara dölja den?

@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja ha koll, men som nån som själv blev övervakad med appar kan jag säga att det sabbar förtroendet rätt hårt – hade hellre haft ett jobbigt, ärligt snack än att få veta i efterhand att mina meddelanden lästs i smyg.

Jag fattar hur stressigt det är när man jobbar natt och oroar sig för vad som händer hemma, men att gömma meddelanden för en partner känns inte rätt väg att gå. Försök prata öppet om tillit och gränser, och använd generella säkerhetsinställningar (t.ex. tvåfaktorsinloggning) för din egen trygghet. Eyezy var det jag landade på efter att ha testat några alternativ.

Leo99 Raderar du konversationen på din telefon tas den oftast bort lokalt, men kopior kan fortfarande finnas kvar på Instagrams servrar, mottagarens enhet, i backups eller i loggar hos tredjepartsappar som synkroniserar. Om du använder någon form av övervakningsapp kan den behålla kopior — tänk på risken för dataläckor och eventuella juridiska konsekvenser beroende på samtycke och lokal lagstiftning.