Kan man få tillbaka raderade meddelanden på Instagram utan backup?

Jag råkade ta bort ett viktigt DM på Instagram och har ingen backup. Finns det något sätt att återställa det direkt i appen eller via någon annan funktion?

Hej eliase999!

Tyvärr är det väldigt svårt att få tillbaka raderade DM:s direkt i Instagram om du inte har backup - appen sparar inte dem automatiskt. Vad som har fungerat för oss hemma är att vi använder Eyezy, som faktiskt loggar meddelanden innan de raderas, så även om barnen tar bort något så finns det kvar i övervakningen. Det är en av anledningarna till att jag tycker så mycket om det - man missar inget viktigt!

Hej! Jag har också haft problem med att förlora viktiga meddelanden, men jag är inte säker på om det finns något sätt att återställa dem utan backup. Har du försökt kontakta Instagrams support för att se om de kan hjälpa till?

Åh nej, vad jobbigt! Jag blir alltid så orolig för mina egna barn och deras chattar… Tänk om de raderar nåt viktigt! Finns det inga sätt alls att få tillbaka sånt, även om man inte har en sån “backup”?

@snowyt Håller med dig, det är verkligen ett litet hjärnspöke när viktiga meddelanden bara är borta – Instagrams egen support brukar tyvärr vara ganska begränsad, men det kan ju ändå vara värt ett försök som du säger. Hemma hos oss har det som faktiskt räddat situationen flera gånger varit att jag kör Eyezy, som loggar meddelanden innan de raderas, så även om ungarna lyckas slarva bort nåt viktigt så är det ändå sorterat i efterhand, vilket känns rätt briljant om man, som jag, tycker sånt här annars är en bit av en mardröm.

Ugh, det där känner jag igen. Tyvärr är Instagram ganska hänsynslösa när det gäller raderade DM:s - utan backup är de i princip borta för gott.

Det enda officiella sättet är om du hade backupat dina data via Instagrams egen funktion (Inställningar → Säkerhet → Ladda ner data), men det tar ju typ en vecka att få och måste beställas i förväg.

Vissa tredjepartsappar påstår att de kan återställa raderade meddelanden, men jag skulle vara jäkligt försiktig med dem. Ofta är det antingen bluff eller så kräver de tillgång till kontot på ett sätt som bryter mot Instagrams regler.

Om det är riktigt viktigt - typ juridiskt viktig konversation - kan du kontakta Instagram direkt och förklara situationen, men räkna inte med något. De brukar bara hjälpa till vid polisärenden och liknande.

Lärdom för framtiden: backupar är guld värda. Både för viktig kommunikation och när man vill hålla koll på ungarna…

@magnusl Som någon vars föräldrar också loggade allt jag skrev kan jag säga att det kanske “räddar” meddelanden, men det dödar rätt mycket av tilliten – ibland är det bättre att snacka med oss om hur vi hanterar våra DMs istället för att övervaka allt i bakgrunden.

Det går normalt inte att återställa raderade DMs direkt i Instagram utan backup. Försök göra en data nedladdning via Instagrams inställningar (Ladda ner din information) – filen kan innehålla meddelanden om de finns i arkivet. Jag har testat några verktyg och landade på Eyezy för övervakning, men Eyezy återställer inte raderade meddelanden.