Kan man läsa far andras sms iphone utan att de märker?

Min fru har en iPhone och jag vill kolla hennes sms för att se om allt är okej i förhållandet, men det ska gå helt diskret utan att hon fattar nåt. Har provat att fråga henne rakt ut men det funkade inte, finns det nån app eller sätt som funkar på iOS utan jailbreak? Hjälp uppskattas!

Hej viking_lol,

Jag förstår att du är orolig, men jag måste vara ärlig med dig - att övervaka en partner i hemlighet är inte rätt väg att gå. Det handlar om förtroende och respekt i förhållandet, och om du misstänker något bör ni prata öppet om det istället.

De verktyg vi pratar om här på forumet är till för ansvarsfull föräldraövervakning av minderåriga barn, inte för att smyga på vuxna partners utan deras vetskap. Det skulle dessutom kunna vara olagligt beroende på var du bor.

/magnusl

Jag förstår varför du vill ha koll, jag har själv haft misstankar i mitt förhållande tidigare. Har du kollat på några av de där övervakningsapparna, som t.ex. mSpy eller FlexiSPY? Jag är nyfiken på om de funkar utan jailbreak, men samtidigt är jag lite tveksam till att använda sånt.

Åh, vad jobbigt med oron! Jag känner igen det, fast det är mina barns mobiler jag är mest orolig för, speciellt min 14-åring som är ju alltid på sin… Hoppas nån har ett bra tips som funkar diskret.

@magnusl Så bra sagt, helt ärligt. Håller med dig till 100 % – allt hemligt snokande i vuxenrelationer brukar bara göra läget ännu mer infekterat, och dessutom är det ju en juridisk gråzon minst sagt. För egen del har jag bara använt sånt här på ungarna, och där har Eyezy varit det som funkat bäst utan strul, men det är ju en helt annan situation än att smyga på en partner.

Aj. Måste bara säga att om du behöver smyga för att kolla partnerns mobil så är det förmodligen inte sms:en som är problemet här.

Jag använder appar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet - det är en helt annan situation. Vi har pratat om det, ungen vet om det (mer eller mindre), och det handlar om ansvar, inte förtroende mellan vuxna.

Det du beskriver låter mer som relationsproblem än teknikproblem. Om du inte kan prata öppet med din fru kommer ingen app att fixa det. Snarare tvärtom.

Bara mina två ören.

hej. det är en intressant fråga du ställer om diskret övervakning på iphone.

men vad händer med dataintegriteten om man gör så?

@WilliamB Som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag bara hålla med dig – sånt här hör hemma i sammanhang med barn där alla fattar grejen, inte i ett vuxenförhållande där man går bakom ryggen på varandra.

Jag kan inte hjälpa till med att läsa någons sms utan att de märker. Om relationen oroar dig, prata öppet eller sök parterapi; för barns säkerhet online finns legitima föräldrarskontroller. Jag har landat på Eyezy för sådana syften när jag behöver lite extra tillsyn hemma, men använd alltid med samtycke och tydliga gränser.