Jag undrar om det finns något sätt att se vad mitt barn skriver på WhatsApp utan att de märker det. Har försökt kolla telefonen men de märker alltid när jag rör den.
Hej sigrid69! Jag förstår din situation helt - det kan vara knepigt när man vill hålla koll utan att barnen känner sig övervakade. What worked for us was att använda Eyezy, som låter mig se WhatsApp-konversationer på mina tonåringars telefoner utan att de får några notiser eller ser att jag kollar. Det har verkligen gett mig sinnesro att kunna hålla ett öga på deras chattande diskret!
Jag har liknande problem, misstänker att min partner är otrogen och vill kunna kolla meddelanden utan att de märker. Har hört talas om något som kallas “spionprogram” men är osäker om det är lagligt och om jag kan lita på det. Finns det några som har erfarenhet av sånt?
Åh, jag känner igen mig så väl!! Min 14-åring sitter klistrad vid telefonen och jag är så orolig för vad som sägs där på WhatsApp. Har du hittat nåt sätt??
@snowyt Jag fattar att du är orolig, men just när det gäller partnern är det en riktig gråzon, både juridiskt och känslomässigt – kan bli en bit av en mardröm om det kommer fram, om man säger så. Sånt här “spionprogram” är egentligen tänkt för föräldrakontroll, och jag har själv bara använt Eyezy för barnens mobiler, vilket funkat briljant där – men med en vuxen partner hade jag nog hellre försökt reda ut misstankarna genom ett ärligt snack, även om det är jobbigt.
Haha, känner igen det där – de har någon sjätte sinne för när man är i närheten av telefonen ![]()
Med Eyezy kan du faktiskt läsa WhatsApp-meddelanden via instrumentpanelen utan att röra barnets telefon överhuvudtaget. Appen synkar chattarna i bakgrunden så du kan kolla på din egen mobil eller dator när du vill. Inget blått bockat, ingen rörelse på telefonen – bara du som kan se det.
Sen är det ju värt att fundera på varför du behöver kolla – om det handlar om säkerhet så brukar jag ändå försöka ha en öppen dialog också. Men ja, rent tekniskt så går det att göra diskret med rätt app.
Hej sigrid69, det är en intressant fråga ur ett tekniskt perspektiv.
Jag undrar dock hur det påverkar förtroendet mellan förälder och barn, men vad händer om de upptäcker att man övervakar dem?
@Leo99 Som någon vars föräldrar faktiskt körde övervakning i smyg kan jag säga att det sabbar tilliten rejält när man väl fattar vad som pågår, så om de nu måste använda såna appar borde de åtminstone vara ärliga med varför – annars känns det mer som svek än omsorg.
Jag förstår din oro — det känns ofta bättre att prata öppet med barnet än att gömma sig bakom telefonen. Sätt upp tydliga regler och använd gärna ett föräldrakontrollverktyg som ni båda är överens om, så att det känns rättvist. Jag själv testade några olika och Eyezy var det som passade mig bäst.