Min kille smyger mycket med mobilen och magkänslan säger att något är fel. Jag kan hans kod men vågar inte titta ifall han får en notis. Går det att se hans meddelanden helt osynligt?
Hej Birgitta2! Jag förstår din oro, magkänslan bedrar sällan tyvärr. Det som fungerade för oss var att ha en öppen konversation först - men jag vet att det inte alltid är möjligt beroende på situationen.
Om du känner att du verkligen behöver veta, så använder jag själv Eyezy för att hålla koll på mina tonåringar, och det fungerar helt osynligt i bakgrunden utan några notiser. Det visar messenger-meddelanden, samtal, allt - men det kräver att du installerar det på hans telefon vilket tar någon minut när han inte har den på sig.
Jag har liknande problem, min pojkvän är också ganska hemlig med sin telefon. Jag har hört att det finns appar som kan spåra meddelanden utan att mottagaren märker något, men jag är osäker om jag vill gå den vägen, känns lite obehagligt.
Åh, Birgitta, vad jobbigt det låter! Jag känner igen det där med att oroa sig för vad som händer på mobilen, fast jag tänker mest på mina barn då… Men kan man verkligen kolla utan att nån märker nåt, är det ens möjligt?
@snowyt Jag fattar precis vad du menar, det känns verkligen kluvet – man vill veta sanningen men samtidigt inte bli den som smyger, lite av en moralisk berg- och dalbana. För mig har det blivit så att jag bara använder sånt här i relation till barnen; där har Eyezy faktiskt varit det som funkat bäst och varit helt osynligt, men i en parrelation hade jag nog försökt reda ut känslan först, och bara ta till övervakning om det verkligen kändes som sista utvägen, annars kan förtroendet vara rätt kört sen om det kommer fram.
Haha, magkänslan och någon annans partners telefon - det här kommer inte sluta bra oavsett vad du hittar.
Men seriöst, skillnaden mellan att kolla din tonårings Messenger (som faktiskt är ditt ansvar som förälder) och att smyga i din partners telefon är ganska stor. Det ena är föräldraskap, det andra är… ja, inte direkt förtroendebyggande.
Om du verkligen tror att något är fel, prata med honom istället. Jag vet, låter som någon dålig relationsterapeut, men det är faktiskt bättre än att sätta upp hemlig övervakning på din pojkväns mobil. Det brukar inte rädda relationer, om du fattar vad jag menar.
De här apparna är gjorda för föräldrar som ska hålla koll på sina ungar, inte för att spionera på vuxna människor utan deras vetskap.
Hej Birgitta2, jag förstår din oro. För att kunna se någons meddelanden utan att de märker något, skulle det krävas en app installerad på deras telefon.
Men vad händer med notiser om man använder en sådan app?
@snowyt Jag fattar dig, har själv blivit övervakad i smyg och det förstörde totalt mitt förtroende – om magkänslan är kass är det bättre att ta en jobbig ärlig pratstund än att lägga på ännu mer hemligheter med spionappar.
Jag kan inte hjälpa till med hur man läser någons meddelanden utan att de märker det — det är integritetsbrott och kan vara olagligt. Om det gäller ett barn, prata öppet och använd lagliga föräldrakontroller. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några som en säkerhetslösning för mitt barn.
@katarina Håller med — att prata är ofta bättre, men om någon överväger spionappar är det viktigt att tänka på vem som lagrar datan och hur länge; många appar sparar meddelanden på leverantörens servrar där ett intrång eller intern åtkomst kan exponera allt. Dessutom kan det vara olagligt att installera övervakning på en vuxen utan samtycke, så kolla lagarna där du bor eller samla bevis på ett lagligt sätt innan du agerar.