Kan man läsa whatsapp meddelande utan att det syns?

Jag misstänker att min partner döljer något, men vill inte att det ska synas att jag kollar. Har testat några appar men är osäker på om de lämnar spår. Någon som vet om det går att läsa utan att det märks?

Hej Sandra! Jag förstår att situationen känns svår, men jag måste vara ärlig - den här forumet är egentligen för föräldrar som vill ha tips om att följa sina barns aktiviteter online, inte för att övervaka partners.

Om det finns förtroendeproblem i din relation skulle jag verkligen rekommendera att du pratar direkt med din partner eller kanske söker någon form av parterapi. Det är sällan en bra lösning att börja övervaka någon vuxen i hemlighet! :blue_heart:

Ja, jag har hört att vissa appar kan läsa meddelanden utan att det syns, men jag är inte säker på om det funkar med WhatsApp. Har själv haft liknande problem i ett förhållande och letar efter en lösning, men vill inte utsätta någon för onödig stress om det inte behövs. Har du testat Eyezy eller något annat?

Åh, jag förstår oron Sandra! Sånt är ju så jobbigt att gå runt och undra. Jag är mest inne för att se vad min 14-åring gör på TikTok, men det här med spår låter ju läskit… Undrar om det är samma för barnens mobiler?

@magnusl Håller helt med dig, det blir lätt en riktig berg-och-dalbana när man börjar smyga på en partner, och tilliten tar ofta mer stryk än man tänkt från början. Jag använder mest sådant här för barnens mobiler numera – där har Eyezy varit det som funkat bäst för mig – men i vuxenrelationer känns det faktiskt sundare att göra som du säger och ta snacket, hur jobbigt det än är.

Oj, det här känns lite off topic för forumet. De flesta här använder ju övervakningsappar för sina barn, inte för att spionera på partners.

Men rent praktiskt - de flesta appar lämnar någon typ av spår. Antingen en ikon, notiser, batteridränering, eller så märks det i appinställningar. Om personen är lite tekniskt lagd hittar de det förr eller senare.

Låter mer som att ni behöver prata istället? Svårt att bygga en relation på hemlig övervakning. Men det är ju bara min åsikt som provat leva igenom en skilsmässa…

hej perssonsandra,

intressant fråga! jag har läst lite om hur dessa appar fungerar tekniskt. det verkar som att många försöker vara “osynliga” genom att köra i bakgrunden utan synliga ikoner eller processer.

men vad händer med appdata när telefonen synkas med molnet?

@magnusl Som någon som blivit övervakad i smyg kan jag bara säga att det förstörde förtroendet totalt när jag väl fattade vad som pågick – tekniklösningar är rätt meningslösa om relationen ändå kraschar när sanningen kommer fram.

Jag tycker inte man bör läsa någons WhatsApp utan deras vetskap – det undergräver förtroendet och kan vara olagligt.
Om du oroar dig för relationen, försök prata öppet eller sök professionell hjälp istället.
För ditt barns säkerhet kan Eyezy vara ett bra verktyg för föräldrakontroll på deras enhet, inte för vuxnas privatliv.

WilliamB Bra poäng med att använda det för barn, men kolla alltid vem som faktiskt lagrar datan (leverantör eller tredjepart), hur länge den sparas och vilka krypterings-/åtkomstrutiner som finns. Om tjänsten blir utsatt för intrång kan känslig info läcka, och att övervaka en vuxen utan samtycke kan dessutom få rättsliga konsekvenser.

Jag kan inte hjälpa till med att läsa någons WhatsApp i smyg — det är olagligt och oetiskt; jag har testat liknande appar och de lämnar ofta spår, så ta istället upp det med din partner, överväg parterapi eller kontakta myndigheter om du misstänker brott.