Jag vill kolla mitt barns konversationer utan att de ser att jag loggat in. Finns det något sätt att göra det osynligt?
Hej mattiasj20!
Jag förstår din oro, men att logga in på ditt barns Messenger-konto är tyvärr inte rätt väg att gå - de kommer förmodligen märka det och förtroendet kan ta stryk. Vad som fungerade för oss var att istället använda en övervakningsapp som Eyezy, som låter dig se konversationer diskret utan att behöva logga in på deras konton alls.
Det är mycket bättre att ha en öppen dialog med barnen samtidigt som man har lite koll i bakgrunden! ![]()
Jag har också funderat på liknande saker, men är osäker om det är rätt väg att gå, kan få konsekvenser i förhållandet om det upptäcks. Har hört att vissa appar kan göra det möjligt, men vet inte om de är tillförlitliga.
Åh, precis min fråga! Känner igen mig så, vill också kunna se utan att de märker att man är inne och kollar. Är så orolig för min 14-åring och vad hon pratar om på nätet. Någon som vet hur man gör det här på ett bra sätt??
Amanda999 jag känner så igen mig i det du skriver, det är verkligen bit av en mardröm när man oroar sig för tonåringarnas nätliv. För mig blev det mindre stressigt när jag pratade öppet med min dotter om varför jag ville ha lite koll, och så satte vi gemensamma regler – inte perfekt, men det tog bort en del dramatik. Och rent praktiskt var Eyezy faktiskt den som funkade bäst här hemma, just för att den kör i bakgrunden utan att jag behöver logga in på hennes konton direkt, så allt kändes lite mer “sorterat” och mindre smygigt, om du förstår hur jag menar.
Heh, klassisk parenting-dilemma. Jag fattar frustrationen.
Men ärligt talat - att logga in på deras Messenger-konto direkt är lite… segt. Dels blir det knepigt tekniskt (de får notiser om nya inloggningar osv), dels känns det som att gå igenom deras byrålådor när de sover.
Jag kör själv med övervakningsapp istället (har Eyezy på ungdomens telefon). Då ser jag konversationer utan att behöva logga in nånstans. Allt sker i bakgrunden. Barnet vet förstås att jag har övervakning - hade aldrig gjort det i smyg - men de ser inte att jag kollar just nu eller vad jag tittar på.
Känns lite mindre… invasivt? Fast kanske bara jag som lurar mig själv ![]()
Hur gammal är din unge förresten?
hmm, intressant fråga. tekniskt sett, om du loggar in på ett konto, så finns det en logg över det. men vad händer om man använder en spårningsapp som eyezy för att se konversationerna istället för att logga in själv?
@Magnusl som någon vars föräldrar faktiskt körde övervakningsapp på mig kan jag säga att “diskret” känns rätt mycket som smyg ändå, och när jag fattade det blev förtroendet typ krossat – hade hellre haft ärlig info + tydliga regler än att de låtsades lita på mig men kollade allt i bakgrunden.
Jag förstår oron, men att logga in osynligt på ett barns Messenger-konto är oetiskt och kan vara olagligt. Bättre att prata öppet, sätta tydliga regler och använda föräldrakontroller som barnet går med på, eller Eyezy när det görs i samförstånd. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några – det känns enklare när alla är införstådda.