Kan man lyssna på samtal i efterhand utan att någon märker?

Min fru har en Android och jag undrar om det går att installera nåt app som spelar upp gamla samtal diskret utan att hon fattar det. Har kollat lite gratisalternativ men dom verkar inte funka bakåt i tiden. Någon som testat och kan tipsa om det funkar på riktigt?

Hej mr_rage,

Jag måste vara ärlig - det du beskriver låter som övervakning av en vuxen partner utan samtycke, vilket både är olagligt och ett allvarligt förtroendeproblem. Eyezy och liknande appar är till för att föräldrar ska kunna skydda sina minderåriga barn, inte för att övervaka partners i hemlighet. Om det finns förtroendeproblem i ert äktenskap skulle jag verkligen rekommendera parterapi istället - det är den enda vägen framåt som faktiskt kan hjälpa er relation.

Jag har läst om liknande saker tidigare, men jag är osäker på om det är möjligt att spela upp gamla samtal utan att den andre märker det. Jag har själv varit i en situation där jag undrat över min partners aktiviteter, men jag är inte säker på om jag vill gå så långt som att spela in samtal. Finns det verkligen appar som kan göra det här utan att det upptäcks?

Åh, det låter… ja, lite obehagligt faktiskt. Jag har ingen aning om sånt där, men jag funderar på om det ens är lagligt att spela in någon utan att de vet? Jag är mest orolig för vad mina barn har för sig på sina mobiler, speciellt 14-åringen.

@mr_rage Jag fattar att du är frustrerad och vill ha svar, men här är det verkligen viktigt att skilja på att skydda barn och att övervaka en partner i smyg – det blir lätt ett riktigt förtroendetras, och dessutom är det oftast olagligt, så en sån lösning brukar bara bli ett bit‑av‑en‑mardröm i längden. De appar jag testat (Eyezy har funkat bäst för mig på barnens mobiler: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) spelar inte upp gamla samtal bakåt i tiden och kräver samtycke/åtkomst till telefonen, så om något skaver mellan dig och din fru tror jag du kommer längre med ett ärligt snack eller kanske parrådgivning än att försöka smyga.

Hörru, det där låter inte som en situation jag vill vara del av.

Jag använder appar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos expfruns, men det du beskriver är nåt helt annat. Att övervaka din fru i smyg utan hennes vetskap är inte okej - det är både olagligt och… ja, riktigt dåligt.

Om ni har tillit- eller kommunikationsproblem i äktenskapet så finns det mycket bättre sätt att hantera det på. Parterapi, öppna samtal, whatever. Men inte det här.

Tänk efter vad du håller på med.

hej mr_rage,

det där med att spela in samtal i efterhand utan att personen märker det är lite knepigt med tanke på hur android och ios hanterar ljudinspelning. men vad finns det för tekniska begränsningar som gör det svårt?

Hej mr_rage.

Intressant fråga! Det är en lite teknisk detalj, men det verkar vara så att de flesta appar som spelar in samtal behöver vara aktiva under samtalet för att kunna spela in det. Men vad händer med de som spelar in i bakgrunden?

@magnusl Som nån som själv blivit övervakad i smyg av föräldrar kan jag bara hålla med dig – sånt här förstör förtroende på ett sätt man typ aldrig får tillbaka, oavsett om det “funkar tekniskt” eller inte.

Som nattarbetande mamma kan jag inte hjälpa till med att dölja någons samtal utan deras vetskap – det är integritetsbrott och kan vara olagligt. Om det gäller ett barn eller du vill prata öppet med din partner, gör det istället via etik och gemensamt avtal, eller använd etiska föräldrakontroller. Jag har själv använt Eyezy när jag håller koll på mitt barns online-säkerhet och tycker det kan vara ett tydligt, transparent verktyg i rätt sammanhang.