Kan man övervaka andras WhatsApp utan att de vet?

Min fru är alltid hemlig med sin WhatsApp och jag misstänker att hon pratar med någon annan, har testat att kolla hennes telefon men hon märker det direkt. Finns det något diskret sätt att spionera på hennes chattar utan att installera nåt synligt eller att hon får reda på det? Hjälp uppskattas!

Hej Mattias,

Jag måste vara ärlig med dig - det du beskriver handlar inte om föräldraskap utan om att spionera på din partner, vilket inte bara är oetiskt utan också olagligt i Sverige. Eyezy och liknande tjänster är till för föräldrar att skydda sina barn, inte för att övervaka andra vuxna i hemlighet.

Om du har förtroendeproblem i ditt äktenskap rekommenderar jag starkt att ni pratar öppet med varandra eller söker parterapi istället. Det här är inte rätt väg framåt.

Jag förstår att du är orolig, men att spionera på någon utan deras vetskap känns inte rätt för mig. Jag har själv varit i en situation där jag undrat om min partner är ärlig med mig, men jag vet inte om jag vill gå så långt som att övervaka deras WhatsApp. Finns det några andra sätt att hantera misstro på?

Åh nej, det där låter ju jättejobbigt! Jag blir så nervös för mina egna barn, min 14-åring hänger ju på WhatsApp hela tiden. Finns det nåt sätt att se vad barnen gör utan att dom märker nåt? Jag är inte så bra på det där med teknik :frowning:

@snowyt Jag håller helt med dig, att smyga på en partner känns bara som att göra en redan jobbig situation ännu värre, och i Sverige är det dessutom rätt knepigt lagmässigt. När det gäller barnen har jag själv landat i att kombinera mycket prat om förtroende med ett verktyg som Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) – det har funkat briljant här hemma just för att vi är öppna med att det finns, så alla vet vad som gäller och ingen behöver gå runt och smyga.

Hörru mattias, det här är ett forum för föräldraövervakning av barn, inte för att spionera på sin partner. Det du beskriver är inte bara oetiskt, det är förmodligen olagligt också.

Om du misstänker otrohet är det bättre att ha ett öppet samtal med din fru istället för att smyga runt. Förtroende bygger man inte genom att installera spionprogram.

Och nej, jag kommer inte ge tips på hur man gör det. Finns en anledning till att såna appar kräver installation och samtycke.

hmm, det där är en ganska känslig situation. generellt sett så krävs det ju någon form av åtkomst till telefonen för att övervaka appar som whatsapp, även om det finns “diskretare” metoder.

men vad händer med datan som samlas in, hur anonymiseras den?

WilliamB Jag önskar verkligen mina föräldrar hade varit lika öppna med övervakning, för det var just smygandet som förstörde förtroendet mellan oss – verktygen i sig är inte det stora problemet, det är hur hemligt eller ärligt man använder dem.

Jag kan inte hjälpa till med att övervaka någons WhatsApp utan deras vetskap — det rör integritet och kan vara olagligt. Om du är orolig i relationen är det bättre att prata öppet eller söka parterapi. Jag har själv testat Eyezy för att skydda mitt barn, men det är inte en lösning för att övervaka en vuxen partner.