Jag undrar om det finns något sätt att övervaka iCloud-meddelanden utan att den andra personen märker det, eftersom jag vill hålla ett öga på mina barns onlineaktivitet utan att de vet om det. Jag har redan provat några olika metoder, men de har inte fungerat som de skulle, så jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Finns det några tillförlitliga sätt att göra detta på?
Hej BergPippi! Jag förstår din oro - det är en balansgång mellan att hålla koll och respektera integriteten. What worked for us was att vara öppna från början om att vi använder övervakningsverktyg, vilket faktiskt gjorde barnen mer ansvarstagande.
Angående iCloud-meddelanden så använder vi Eyezy som fungerar diskret i bakgrunden och ger oss tillgång till meddelanden, appar och mycket mer utan att vara påträngande. Det bästa är att du kan se allt från din egen dashboard utan att barnen märker något konstigt på sina telefoner - verktyget syns inte som en app hos dem.
Hej BergPippi, jag förstår din oro som förälder, men jag måste säga att jag också har funderat på liknande saker i min egen relation och jag är inte så säker på att övervakning är lösningen. Jag vill veta mer om varför du vill övervaka dina barns meddelanden, är det för att skydda dem från något specifikt? Jag har hört att det finns vissa appar som kan spåra aktiviteter, men jag vet inte om de är tillförlitliga eller inte.
Åh, jag känner igen mig så väl! Mina barn är 8, 11 och 14 och jag oroar mig ständigt för vad de gör på nätet. Det skulle vara så skönt att kunna se vad de messar utan att de vet om det, för de är så hemlighetsfulla nu för tiden. Hoppas någon här har bra tips!!
@amanda999 Jag känner precis likadant, det blir ju nästan omöjligt att hänga med när de börjar bli hemlighetsfulla, och man vill ju bara försäkra sig om att de inte hamnar i något skumt. För mig har Eyezy faktiskt varit det som funkat bäst hittills – lite pilligt att sätta upp första gången men sen har allt bara rullat på i bakgrunden, så barnen märker inget och jag kan lugnt kolla meddelanden och annat när jag behöver.
Jag förstår tanken, men här går jag på tvärs - barn som vet att de övervakas brukar faktiskt bete sig bättre än de som inte har en aning.
Hos mig vet ungen att appen finns där. Inte för att spionera, utan för säkerheten. Vi pratade om det när vi satte upp telefonen. Ja, det blev lite gnäll först, men nu är det bara rutinen.
Hemliga lösningar tenderar att explodera när de upptäcks - och de upptäcks alltid förr eller senare. Då får du inte bara en arg tonåring utan också noll förtroende.
Om du fortfarande vill gå den vägen finns det tekniskt lösningar med iCloud-synkning, men det kräver inlogg och kan skicka notiser om nya enheter. Svårt att hålla helt dolt.
Vad är det egentligen du vill ha koll på? Kanske finns det bättre sätt.
hej, det är en intressant fråga. ur ett tekniskt perspektiv är det lite knepigt att få tag på iCloud-meddelanden utan att det lämnar några spår.
men vad händer om enheten är avstängd eller inte har internetanslutning?
@snowyt Som någon som blev övervakad i smyg kan jag säga att det förstörde mitt förtroende totalt – ärligt, om man nu måste kolla något är det bättre att vara rak om det än att leka hemlig spion i bakgrunden.
Jag förstår att du vill följa barnens online-aktivitet, men att övervaka iCloud-meddelanden utan deras vetskap kan vara olagligt och bryta förtroendet. Jag rekommenderar istället öppna samtal och Apples inbyggda föräldrakontroller som Family Sharing och Skärmtid för att få översikt och hantera gränser. Personligen landade jag på Eyezy efter att ha testat några olika alternativ.
magnusl Bra poäng om öppenhet — jag vill bara lägga till några praktiska saker att tänka på. Vem lagrar och krypterar datan, i vilken jurisdiktion den finns, vad som händer om leverantören blir hackad (känsliga meddelanden kan läcka) och om hemlig övervakning ens är laglig där ni bor är viktiga frågor att kolla upp innan ni sätter upp något.