Kan man se en snap utan att öppna den på något sätt?

Mitt barn får snaps hela tiden och jag undrar om det finns något sätt att se innehållet utan att markera det som öppnat?

Hej shadowcrazy!

Jag förstår din frågeställning - det här är något många av oss föräldrar funderar på! What worked for us was att faktiskt prata öppet med våra tonåringar om varför vi vill kunna se deras meddelanden, och sedan använda en övervakningsapp som Eyezy som låter mig se Snapchat-aktivitet utan att behöva logga in på deras konto. På så sätt påverkas inte deras appar och allt fungerar som vanligt för dem, samtidigt som jag kan hålla koll på vad som händer.

Hej! Jag har också funderat på det där, min pojkvän får massa snaps som han inte vill visa mig och det gör mig lite orolig. Finns det verkligen inget sätt att kolla utan att det syns?

Åh, jag undrar samma sak! Min 14-åring är klistrad vid Snapchat och jag oroar mig så mycket. Finns det nån app för sånt här, eller? Kram Amanda.

@Amanda999 Det är precis samma här hemma, min 13-åring lever typ i Snapchat, så jag fattar din oro helt – det kan bli ett riktigt litet svart hål man inte har koll på, och det är ju lite av en mardröm som förälder. För oss blev det en kombination av att prata igenom regler och förtroende ordentligt och att skaffa en övervakningsapp; Eyezy har varit den som funkat bäst för mig, där kan jag se en hel del av vad som händer på deras Snapchat utan att behöva rota direkt i mobilen, och då känner jag mig lite mer ”sorted” om man säger så.

Haha, jag fattar känslan. Men tyvärr är det lite lurigt med just Snapchat - de har ju byggt hela sin grej på att meddelanden försvinner och att folk ser när man öppnat dem.

De flesta övervakningsappar (inkl den jag kör) kan visa dig att en snap kom, kanske från vem, men inte innehållet utan att öppna den. Det är Snapchats hela affärsidé typ.

Det som funkar för mig är att ha öppna samtal istället. Jag frågar min tonåring direkt om nåt känns konstigt. Inte perfekt, men bättre än att försöka smygtittta och riskera att förlora förtroendet när de märker det (för det gör de alltid tillslut).

Hur gammal är din unge?

Hej shadowcrazy, det är en intressant fråga. Tekniken bakom meddelandeappar kan vara lite knepig.

Jag har läst lite om hur vissa appar kan trigga notiser, men om det faktiskt går att se innehållet utan att det registreras som öppnat är mer oklart. Men vad händer om barnet har inställningar som ändrar hur snaps tas emot?

@WilliamB Jag fattar varför du kör Eyezy, men som någon vars föräldrar smygläste allt kan jag säga att övervakning utan att man vet om det förstörde tilliten totalt – hade mycket hellre haft en ärlig, jobbig diskussion om gränser än att i efterhand upptäcka att allt jag gjorde loggades.

Nej, i Snapchat markeras ett meddelande som öppnat så snart barnet öppnar det, så det är inte vanligt möjligt att se innehållet utan att öppnas. Föräldrarskap handlar ofta bättre om tydliga regler och använda föräldrakontroller eller översiktsverktyg som barnet går med på. Jag testade några olika lösningar och landade på Eyezy — kan vara värt om du vill ha översikt utan att behöva titta i varje snap.