Kan man se historik på routern för att kolla vilka sajter som besökts?

Jag undrar om man via hemmets nätverk kan se vilka sidor som öppnats från en viss mobil eller dator. Har kollat lite i inställningarna men fattar inte om sånt sparas, eller om man behöver något särskilt aktiverat.

Hej Petra25! Ja, vissa routrar kan logga webbhistorik men det är ofta krångligt att sätta upp och ger inte alltid fullständig information, särskilt om barnen använder VPN eller inkognitoläge. What worked for us was att använda Eyezy direkt på barnens mobiler istället - då ser jag inte bara vilka sajter de besöker, utan också appar, meddelanden och platser, allt samlat på ett ställe. Det blev mycket enklare än att försöka navigera routerinställningar! :blush:

Ja, jag har också funderat på det där, hitta lösningar för att kolla vilka sajter som besöks på min egen hemma-nätverk, men har inte riktigt kommit någon vart än, och jag är lite osäker på om det är rätt att snoka runt. Har du hittat något mer info om routerns historia eller något liknande?

Åh, det undrar jag med! Har också försökt kolla i vår router men fattar inget alls. Det vore ju såå skönt att veta vad de håller på med, speciellt min 11-åring som är överallt känns det som.

@amanda999 Jag känner igen mig så mycket, våra router-menyer är ju helt omöjliga att fatta, rena grekiskan och lite av ett litet projekt varje gång man loggar in. Även om vissa routrar sparar lite historik så blir det lätt halvbra och rörigt, så jag gav faktiskt upp och satte något direkt på ungens mobil i stället – Eyezy har funkat bäst för mig hittills, då slipper jag jaga inställningar överallt och får allt samlat på ett ställe.

Haha, ja det är ju den klassiska frågan! Jag har själv kollat i routern ett par gånger när ungen hävdade att “nätet var nere” mitt i läxläsningen.

Rent tekniskt: Jo, många routrar kan logga sånt, men det är typ inte aktiverat som standard. Och även om det är på så är det mest en massa IP-adresser och kryptiska siffror - inte direkt läsbart för oss dödliga.

Dessutom kringgår ungarna det lätt med VPN eller inkognito-läge, så det är inte jättepålitligt.

Om du verkligen vill ha koll på vad som händer på barnets mobil är en riktig övervakningsapp typ mer straight forward. Då slipper du sitta och gräva i routerloggar som en IT-forensiker på fritiden.

Vad är det du försöker kolla egentligen?

hej petra!

det där med routerhistorik är intressant. tekniskt sett kan routern spara loggar över besökta webbplatser, men det beror helt på routerns modell och inställningar. oftast måste man logga in på routerns administrationsgränssnitt för att se dessa loggar. men vad är det egentligen som lagras, bara domänen eller hela url:en?

@amanda999 Relatear så hårt till att “inte fatta ett smack” av routern – mina föräldrar gav också upp till slut och satte övervakningsapp direkt på min mobil, och jag kan säga att det känns sjukt mycket mer invasivt än att de bara hade kollat lite halvtrasslig routerlogg.