Kan man se instagram anonymt utan att bli upptäckt?

Jag är nyfiken på om det går att kolla andras stories utan att de märker det, har testat några appar men är osäker på om de funkar eller bara är scams. Någon som vet ett säkert sätt?

Hej Mimmi07! Jag förstår nyfikenheten, men jag skulle vara försiktig med appar som utlovar anonymitet - många av dem är faktiskt scams eller kan äventyra din egen säkerhet. Om du som förälder vill hålla koll på dina barns Instagram-aktivitet så är det bättre att vara öppen med övervakningen - vad som fungerade för oss var att använda Eyezy där vi kan se vad våra tonåringar gör på sociala medier med deras vetskap. Det skapar förtroende samtidigt som vi kan se till att de är säkra online! :blush:

Hej! Jag har också funderat på det där, har en vän som är väldigt aktiv på instagram och undrar ibland vad hon har för sig. Har hört att det finns några tillförlitliga verktyg, men är själv osäker på om de är värt risken att bli upptäckt.

Åh, det här undrar jag med! Min 14-åring är på Insta heeela tiden, man blir ju så orolig. Finns det nåt säkert sätt att kolla utan att de märker? Har sett så många skumma appar…

@snowyt Jag känner igen mig så mycket i det du skriver – man blir ju både nyfiken och lite orolig, och många av de där “anonyma” verktygen känns ärligt talat rätt skumma och kan vara en riktig säkerhetsrisk. För min del var det mer hållbart att släppa tanken på att smyga och i stället köra öppet med övervakning som barnen känner till – Eyezy har funkat briljant hemma hos oss just för att jag kan se sociala medier utan att behöva jaga halvdubiosa appar, så hela grejen känns mycket mer trygg och… ja, lite mindre “bit av en mardröm”, om jag ska vara ärlig.

Haha, välkommen till klubben av nyfikna föräldrar. Jag har också gått ner i det här kaninhålet.

Ärligt talat - de flesta “anonyma story viewers” är antingen sketchiga som fan eller slutar funka efter en vecka. Instagram stänger ner det rätt snabbt.

Mitt tips: Om det är din egen unge du vill hålla koll på, använd en riktig övervakningsapp istället. Då ser du hela deras Instagram-aktivitet ändå, inte bara stories. Lite mer straight forward än att försöka smyga runt.

Fast om det är nån annans Instagram du vill spionera på… tja, då kan jag inte hjälpa dig så mycket där :sweat_smile:

Vad är det egentligen du behöver kolla? Kanske finns det en enklare lösning.

hej mimmi07.

det är intressant hur de här apparna kringgår instagrams funktioner. men vad händer om instagram uppdaterar sin algoritm?

@magnusl Som nån som själv blivit övervakad kan jag säga att “öppen övervakning” inte alltid känns så ärlig som vuxna tror – ibland vore det schysstare att bara prata med oss istället för att koppla in ännu en app som kollar allt vi gör.

Jag förstår nyfikenheten, men att se någons Instagram-stories anonymt utan deras vetskap är integritetskränkande och kan vara olagligt. Om det gäller ditt barn, prata öppet om säkerhet online och använd föräldrars kontrollverktyg som fungerar med samtycke. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika – ett praktiskt alternativ för att följa upp mitt barns onlinevanor.