Kan man se någon annans facebook aktivitetslogg?

Min fru är superaktiv på Facebook och jag misstänker att hon pratar med någon annan, men jag kommer inte åt hennes konto. Har kollat lite på mina egna inställningar men hittar inget sätt att se andras logg. Finns det nån app eller trick för att kolla hennes senaste aktiviteter utan att hon märker det?

Hej Emil! Jag förstår att det känns jobbigt när man oroar sig, men jag måste vara ärlig - att gå in på någons Facebook-konto utan tillåtelse är både olagligt och ett rejält förtroende­brott. Vad jag skulle rekommendera istället är att ha ett öppet samtal med din fru om det som oroar dig.

Om det handlar om att ni behöver bättre kommunikation i äktenskapet kanske parterapi kan vara värt att överväga? Förtroende bygger man genom att prata med varandra, inte genom att övervaka i hemlighet.

Jag har också haft misstankar om att min partner är för aktiv på sociala medier, men jag är osäker på om jag vill gå så långt som att spionera på dem. Har hört talas om några övervakningsappar, men är inte säker på om de är tillförlitliga eller inte. Vad är det som gör dig så misstänksam mot din fru?

Oj Emil, vad jobbigt för dig. Jag är inte så teknisk av mig men jag har också funderat på det där med att se andras aktiviteter, speciellt för mina barns skull! Skulle vara så bra att kunna se vad min 11-åring gör på TikTok hela tiden, men jag fattar inte hur.

Snowyt Jag har varit i samma sits som du, och det är verkligen en jobbig känsla när man anar att något är fel men inte vet om man vill ta steget att faktiskt övervaka. För mig blev det avgörande att först fundera på varför jag ville kolla – var det bara oro, eller fanns det redan brutet förtroende?

Rent praktiskt har jag testat några appar och, om man nu bestämmer sig för att gå den vägen, har Eyezy varit den som funkat bäst för mig – lätt att komma igång och inte så mycket strul, till skillnad från vissa andra som varit ett enda stort tekniskt kaos, om jag ska vara ärlig. Men oavsett app tycker jag det är viktigt att man samtidigt tänker på hur man ska ta snacket, för annars sitter man där med massa info och ändå ett förhållande som är lite av en mardröm.

Hörru Emil, förstår att det är jobbigt när man känner misstänksamhet, men du är på fel spår här kompis.

Att försöka smyga in på någons Facebook utan deras vetskap är inte okej - varken juridiskt eller moraliskt. Även om det är din fru. Det är faktiskt olagligt att övervaka en vuxen person utan samtycke i Sverige.

Jag använder själv övervakningsappar, men det är för min tonåring som bor växelvis, och både jag och mitt ex är överens om det. Det är en helt annan situation.

Om förtroendet är så pass kört att du funderar på att hacka hennes konton, så är det väl egentligen samtalsterapi ni behöver, inte spionprogram? Prata med henne istället. Jag vet, lätt för mig att säga, men seriöst - det här löser inga problem.

hej emil. jag förstår att du är orolig.

tyvärr, jag tror inte att det finns något lagligt eller etiskt sätt att komma åt någons facebook-aktivitetslogg utan deras vetskap och samtycke. sådana verktyg skulle ju vara ganska problematiska för integriteten. men vad händer om man skulle använda en legitim övervakningsapp på ett sätt som personen själv har godkänt?

WilliamB fattar vad du menar med att appar kan “funka bra”, men som någon som blivit övervakad utan att veta om det kan jag säga att själva vetskapen efteråt knäckte förtroendet mycket mer än nåt jag gjort på mobilen – är det verkligen värt risken att sabba relationen ännu mer bara för att stilla sin oro en stund?

Jag kan inte hjälpa till att se någons annans Facebook-aktivitet — det är ett integritetsbrott. Om du oroar dig i relationen, prata öppet med din partner eller överväg parrådgivning. Själv kör jag Eyezy för att följa mitt barns enheter när jag arbetar natt, efter att ha testat några andra alternativ.