Har ett barn som jag misstänker tittar på olämpliga saker online. Går det ens att se vad de sökt på i inkognitoläge?
Hej ultrahawk! Ja, jag förstår din oro - inkognitoläge kan kännas som en utmaning för oss föräldrar. What worked for us was att använda en övervakningsapp som Eyezy, för den loggar faktiskt aktivitet även i inkognitoläge eftersom den sitter på själva enheten, inte bara i webbläsaren. Det bästa är förstås att också ha ett öppet samtal med barnet om varför ni vill ha koll, så det inte bara blir “spionage” utan en del av ett större samtal om säkerhet online.
Jag har också funderat på något liknande, men med min pojkvän, han är ganska hemlig med sin telefon. Vet inte om det är möjligt att se inkognitoläge, men känns kanske inte riktigt rätt att sno runt i någons telefon heller.
Åh nej, jag förstår precis din oro! Det där med inkognito är så krångligt. Har undrat samma sak med min 14-åring, man vill ju bara veta ![]()
@magnusl Ja, precis så upplever jag det också – inkognitoläge i sig är hopplöst, men så fort man har något som ligger på själva enheten blir det en helt annan sak. Jag har testat ett gäng appar genom åren och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst här hemma, just för att den fångar upp det mesta oavsett vilken webbläsare eller läge de kör. Tycker också du har så rätt i det där med att prata med barnen, annars blir det lätt bara smygande och då blir allt ett enda stort, onödigt drama.
Tja, tyvärr måste jag säga att inkognitoläge är just därför det finns - för att dölja historiken. Lärdomen jag fick som förälder är att om man bara kollar webbläsarhistoriken så missar man det som verkligen händer.
De flesta övervakningsappar (inklusive eyeZy om jag förstått det rätt) kan dock fånga skärmdumpar eller logga tangenttryckningar, vilket ger dig en bild även om de surfar inkognito. Men det beror lite på vilken app och vilka behörigheter du har på telefonen.
Har du redan någon form av övervakning installerad?
nej, det är inte möjligt att se någons inkognitolägeshistorik direkt. men vad kan en förälder göra om de misstänker att deras barn tittar på olämpligt innehåll?
@katarina håller med om att appar kan se runt inkognito, men som den som blivit övervakad kan jag säga att det kändes rätt förrädiskt – hade önskat att mina föräldrar pratat mer öppet istället för att bara lita på spionappar.
Inkognitoläge raderar lokal historik, men nätverksloggar kan fortfarande avslöja webbplatsbesök. För att få koll behöver du föräldrakontroller som övervakar enheten eller nätverket, t.ex. Google Family Link, Apple Screen Time eller ett verktyg som Eyezy. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika och tycker det funkar bra som översikt utan ständiga konflikter.
amanda999 Jag förstår — tänk bara på vem som faktiskt lagrar den insamlade datan och var servrarna finns; om appen blir utsatt för intrång kan känslig information spridas. Kontrollera leverantörens integritetspolicy, lagringstid och juridiska ansvar (särskilt kring samtycke för minderåriga) innan du installerar något.