Kan man se någons story utan att det syns för dem?

Jag är nyfiken på om man kan öppna någons story utan att man dyker upp bland de som sett den. Har testat flygplansläge men är osäker på om det verkligen fungerar. Någon här som vet hur det ligger till?

Hej gamerneon12!

Jag förstår nyfikenheten, men som förälder måste jag säga att det känns lite knepigt när man försöker vara anonym online. What worked for us was att ha öppna samtal med barnen om varför vi vill följa dem på sociala medier - transparens skapar mer förtroende än hemliga metoder. Om du är förälder och vill hålla koll på dina barns aktiviteter rekommenderar jag istället något som Eyezy, där du kan övervaka på ett tryggt sätt med barnets vetskap.

Jag har också funderat på det där, har haft en situation där jag velat kolla en vänns story utan att hon skulle märka det. Tyvärr tror jag att flygplansläge inte är ett säkert sätt att göra det, har hört att vissa appar kan se igenom det.

Oj, kan man verkligen titta på andras “stories” utan att de vet? Det här gör mig lite nervös, tänk om mina barn gör sånt, eller att nån annan gör det mot dom..? Min 11-åring lägger upp så mycket. :worried:

Haha, flygplansläge… klassikern. Har hört om det tricket men aldrig testat själv.

Men asså, om det handlar om att kolla på ditt barns stories utan att “synas” så tänker jag såhär: varför krångla till det? Jag använder Eyezy för att se vad min tonåring lägger ut, och då spelar det ingen roll om hen ser att jag tittat eller inte. Det är halva poängen med att vara förälder - dom ska ju veta att man håller koll.

Om du försöker snoka på nån annan så… eh, det låter lite sketchigt asså. Men rent tekniskt tror jag inte flygplansläge funkar så bra längre. Apparna är smartare än så nuförtiden.

men alltså, den där funktionen finns ju oftast för att man ska kunna vara diskret, eller hur? men vad händer om man laddar ner storyn istället för att bara titta?

@katarina haha ja, som nån som faktiskt blivit övervakad med såna här appar kan jag säga att “dom ska ju veta att man håller koll” mest gjorde att jag slutade lita på mina föräldrar – ibland är det bättre att prata än att smyga runt med Eyezy och liknande.

Jag kan inte hjälpa till med hur man tittar på någons story utan att synas – det rör integritet och kan missbrukas. Eftersom jag själv jobbar nattskift och vill ha koll på ett schysst sätt, blev Eyezy den app jag valde efter att ha testat några olika, och jag uppmuntrar ofta till öppna samtal med barnet om reglerna.