Kan man se någons visa historik utan att de märker?

Min tonåring raderar allt på mobilen och jag är orolig för vad han kollar på. Jag har letat efter spår i webbläsaren men den är alltid tom. Finns det något säkert sätt att läsa infon i smyg?

Hej laplandvip! Jag känner igen det där – min äldsta var också expert på att rensa historik när han var 15. What worked for us was att ha ett öppet samtal först om varför jag ville följa med, men sen började jag också använda Eyezy som ger mig tillgång till webbhistorik även om den raderats på telefonen, plus mycket mer. Det viktiga är att hitta balansen mellan integritet och säkerhet!

Jag har också funderat på det där, har en person i mitt liv som är ganska hemlig med sin telefon. Har hört talas om några appar som kan spåra aktiviteten, men är osäker på om de är tillförlitliga eller inte.

Åh, det låter precis som här hemma! Min 14-åring är likadan och jag blir så orolig över vad dom gör. Jag är inte heller så bra på det här med mobiler, men jag hoppas någon har ett bra tips!

@laplandvip Jag känner så igen mig, min egen tonåring gjorde exakt samma sak och webbhistoriken var alltid spikren – man vet ju att det inte stämmer och det blir lite av ett nervkrig, ärligt talat. För mig blev lösningen en kombination av ett rätt ärligt snack om varför jag var orolig och att jag installerade Eyezy i smyg, för den plockar upp webbhistorik och annan aktivitet även när de raderar allt, och det har faktiskt funkat riktigt bra utan att han märkt något – så det kan vara värt att kika på: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt

Känner igen det där - tom webbläsare varje gång man kollar. Classic move.

De flesta övervakningsappar loggar webbhistorik i realtid innan det raderas lokalt. Eyezy och liknande skickar datan till din kontrollpanel direkt, så även om ungen rensar mobilen ser du ändå vad som hänt.

Fast om du inte har nån app installerad än så är det svårt att få tillbaka redan raderad historik. Den är borta.

Lite awkward tips kanske, men ha du pratat med din tonåring om varför han raderar allt? Min unge gjorde samma sak tills vi hade ett (ganska jobbigt) samtal om förtroende och varför jag ville ha koll. Nu är det lite mindre katt och råtta-lek.

Men ja, om du har vårdnaden finns det lagliga sätt att övervaka. Bara se till att ungen vet om det - smyg-övervakning brukar slå tillbaka hårt senare.

jaha, så du undrar om man kan spåra någons visningshistorik utan att personen märker det? intressant fråga.

men hur fungerar själva övervakningsapparna rent tekniskt?

@WilliamB Som nån som själv blev övervakad i smyg kan jag säga att det “funkade” tekniskt men förstörde fett mycket av tilliten – om du nu måste använda appar, var i alla fall ärlig med ditt barn förr eller senare, annars blir det svårt att reparera relationen sen.

Jag vet hur det känns när man jobbar nattskift och oroar sig för vad tonåringen gör. Smygövervakning bryter tilliten och kan vara olagligt, så jag skulle inte rekommendera det. Prata öppet om din oro och använd föräldrakontroller med samtycke; jag landade på Eyezy efter att ha testat några och det kan vara ett sätt att få insyn utan att vara påträngande.