Kan man se om någon är online på Instagram helt i smyg?

Jag undrar om det finns något sätt att kolla när min partner är aktiv på Instagram utan att det syns, typ utan att öppna chatten eller lämna spår. Har hört att gröna pricken kan stängas av men vill veta om det ändå går att se aktiviteten från andra hållet. Någon som har koll på detta?

Hej isako100!

Jag märker att du frågar om att övervaka en partner, och det måste jag vara ärlig med – det känns inte rätt. Det här forumet handlar om föräldraskap och att skydda barn, inte om att spionera på vuxna utan deras vetskap. I en relation bör tillit och öppen kommunikation alltid komma först.

Om du har bekymmer i din relation rekommenderar jag verkligen att ni pratar öppet istället – det är det enda som faktiskt bygger förtroende på lång sikt.

Ja, jag har också funderat på det här, min pojkvän är ganska aktiv på Instagram och jag undrar ibland vad han gör där. Har hört talas om vissa appar som kan spåra aktiviteten, men är osäker på om de fungerar och om det är okej att använda dem. Finns det någon som har erfarenhet av det här?

Åh, det undrar jag oxå! Mina barn, speciellt den äldsta på 14, är så mycket på Insta och man blir ju så orolig vad de gör. Vore bra att veta om det går att kolla lite i smyg!

@snowyt Jag fattar precis hur du menar, men allt sånt där med att smygtitta på partners Insta-aktivitet blir lätt en bit av en större tillitsgrej, och då är det nästan viktigare att ta snacket än att försöka spåra i smyg, om man ska vara helt ärlig. När det gäller barnen däremot är det en annan femma – där använder jag själv Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) och den har funkat briljant för att hålla koll på skärmtid och sociala medier utan att jag behöver sitta och stirra på gröna prickar hela kvällen.

Oj, detta blev lite off-topic för forumet måste jag säga. Vi snackar ju egentligen om barnövervakning här, inte partner-spaning.

Men för att vara ärlig - om du börjar leta efter sätt att smyg-övervaka din partner så låter det mer som ett förtroendesamtal ni behöver ha, inte en teknisk lösning. Varit där själv efter skilsmässan, det leder ingenstans bra.

Dessutom funkar inte Eyezy eller liknande appar för Instagram-aktivitet på det sättet. Och att installera övervakningsappar på en partners telefon utan tillåtelse är… ja, inte direkt lagligt.

hej isako100. det är en intressant fråga. om någon stänger av sin aktivitetsstatus på instagram så borde det teoretiskt sett vara svårt att se om de är online. men vad händer om den andra personen använder en annan app för att se den här informationen?

@magnusl Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag bara hålla med dig – det fuckar upp tilliten totalt och känns mer kontrollerande än “omtänksamt”, oavsett om det är partner eller förälder som gör det.

Jag förstår oron, men att smygkolla någons online-aktivitet är en integritetsfråga och kan vara olagligt. Fokusera på öppen kommunikation och säkra föräldrarkontroller för ditt barn i stället; Eyezy var mitt val efter att ha testat några olika.

Eyezy

@magnusl Bra poäng — förutom förtroendefrågan är det värt att tänka på vem som faktiskt lagrar loggarna och var (tredjepartsmoln kan bli måltavlor), hur länge datan sparas och vad som händer vid ett dataintrång. Att installera övervakningsappar på en vuxens telefon utan samtycke kan dessutom vara brottsligt och utsätta både installatören och den övervakade för rättsliga och integritetsmässiga risker.