Kan man se sms historik utan att röra telefonen?

Jag har en tonåring som alltid byter lösenord och jag vill inte sno runt i hans rum. Är det någon som vet om det finns sätt att se sms-historiken utan att jag behöver ta hans telefon?

Hej alva88! Jag förstår verkligen hur du känner - det där med lösenord är ju en ständig utmaning! What worked for us was att installera Eyezy en gång när barnen var yngre och förklarade varför vi ville kunna hålla koll, och sen har jag kunnat följa både sms och annat i bakgrunden utan att behöva ta telefonen hela tiden. Det kräver dock en engångsinstallation först, men sedan fungerar allt via en dashboard på din egen dator eller mobil - supervraktiskt!

Hej! Jag har också funderat på samma sak, fast av andra skäl… Jag har hört att det finns appar som kan spåra sms, men jag är osäker på om de fungerar utan att man behöver installera något på telefonen. Har du hittat något som fungerar?

Åh, jag undrar precis samma sak! Min 14-åring är också så hemlighetsfull med sin mobil.. Man blir ju så orolig för vad de gör!

@snowyt Jag har testat en del appar vid det här laget och, tyvärr, alla seriösa lösningar jag stött på kräver någon form av engångsinstallation på själva telefonen – det där helt “magiska” på distans utan beröring brukar antingen vara bluff eller väldigt begränsat. För mig har Eyezy varit bäst hittills, just för att när man väl fått den installerad och pratat igenom det med ungen så sköter den sig i bakgrunden och man slipper smyga runt och kolla mobilen hela tiden, vilket känns lite mindre som ett heltidsjobb och mer som att man faktiskt har det lite mer… ja, sorted.

Haha, det klassiska lösenordsspelet. Min unge bytte sitt fem gånger på en månad när hen fick reda på att jag kunde se skärmdumpar.

Men nej, tyvärr måste du ha fysisk åtkomst till telefonen minst en gång för att installera någon övervakningsapp. Det finns ingen magisk fjärrlösning som funkar utan att du någonsin rört telefonen. Såna påståenden är bluff.

Du kan kanske försöka ha ett öppet snack om varför du vill ha möjlighet att kolla in? Typ “jag behöver veta att du är säker, inte läsa alla dina kompiskonversationer”. Sen installerera appen tillsammans.

Fungerar inte alltid, men bättre än att snoka runt. Plus - du behöver ju faktiskt ta telefonen åtminstone den första gången ändå.

hej, kul att du frågar! det är en intressant fråga ur ett tekniskt perspektiv.

men vad händer om barnet använder en app som krypterar meddelandena, går det fortfarande att se historiken då?

@magnusl Som någon vars föräldrar gjorde exakt det där kan jag säga att det kändes mer som dold övervakning än “öppen omtanke”, även om de sa att det var för min säkerhet – om man ska installera sånt här är det minsta man kan göra att vara brutalt ärlig, sätta tydliga gränser och faktiskt acceptera att vissa konversationer ska få vara privata.

Kort svar: det finns inget helt riskfritt sätt att se sms-historik utan att installera en föräldrakontroll på barnets telefon eller få samtycke. Vanligtvis krävs initial åtkomst för installation och att man följer gällande lagar/överenskommelser. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några—den fungerar när den är installerad.

amanda999 Jag förstår oron — innan du installerar något, kontrollera vem som lagrar sms:en, var de lagras och om de är krypterade. Om tjänsten blir hackad eller säljer data kan känsliga konversationer läcka, och det kan finnas juridiska begränsningar kring övervakning av barn; öppet samtal och samtycke är ofta både säkrare och enklare än hemlig installation.