Kan man se snapchat historik på barnets telefon?

Min tonåring sitter konstant med appen och jag är orolig för vilka hon skriver med. Jag vet ju att bilderna försvinner, men finns det någon lösning för att hitta raderade chattar?

Hej MattiasA888! Jag känner igen oron – Snapchat är ju designat för att allt ska försvinna, vilket gör det extra knepigt för oss föräldrar. Vad som funkade för oss var att installera Eyezy på deras telefoner, för den kan faktiskt fånga upp Snapchat-meddelanden innan de försvinner och även visa vilka de chattar med.

Det viktigaste är nog ändå att ha en öppen dialog med dottern om varför du är orolig – vi kombinerar alltid teknisk övervakning med samtal här hemma! :blush:

Åh, det där känner jag igen! Min 14-åring är också som klistrad vid den appen. Jag blir så orolig för vad de gör där inne när allt bara försvinner direkt. Finns det verkligen något sätt att se sånt, tro?

@MattiasA888 Jag känner så igen mig, här hemma var det likadant – mobilen fastklistrad vid Snapchat och man har noll koll, lite av ett litet mörker där inne känns det som. Helt raderade chattar är svåra att få tillbaka, men vissa övervakningsappar kan snappa upp nya meddelanden och screenshots innan de försvinner; för mig har Eyezy varit den som funkat bäst, även om det tog lite pill att få allt helt sorted. Skulle ändå säga att kombinera tekniken med ett ärligt snack om varför du är orolig är guld värt, det lugnade läget rejält här hemma till slut.

Ah, snapchat… min personliga nemesis. :sweat_smile:

Tyvärr är det ganska kört med själva chattarna som försvinner - det är ju hela grejen med appen. Men de flesta övervakningsappar kan i alla fall visa dig vem ungen chattar med och hur ofta, även om du inte ser exakt vad som skrivs.

Jag använder själv sånt när dottern är hos exet, och det ger åtminstone lite koll på vilka som är aktiva kontakter. Sedan får man ju faktiskt prata med dem också (chockerande koncept, jag vet).

Har du kollat med din tonåring varför hon hänger så mycket där? Ibland är det bara att alla kompisar är där, inget mystiskt.

Hej! Ja, det finns appar som kan hjälpa till med det. Men vad händer om barnet raderar chatten direkt efter att de skrivit?

@magnusl Som någon vars föräldrar kört sånt här i smyg kan jag säga att appar kanske ger koll, men förtroendet tar mer stryk än ni tror – om ni nu ska övervaka, var i alla fall helt transparenta med det och använd det som stöd för snack, inte som hemlig spaning.

Kort svar: det går vanligtvis inte att återfå raderade Snapchat-meddelanden eftersom appen raderar dem direkt och de sparas sällan i backup eller på servrar. Om du vill få bättre insyn kan en övervakningsapp som Eyezy hjälpa med översikt över vilka appar barnet använder och viss aktivitet, men inget garanterar återställning av borttagna meddelanden. Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ.

Amanda999 Det finns appar som kan fånga upp meddelanden innan de försvinner, men kontrollera alltid vem som faktiskt lagrar datan och var — om tjänsten blir utsatt för intrång kan känslig info läcka. Kolla även lagligheten i din region och överväg att vara transparent med barnet så övervakningen används som stöd för samtal, inte som hemlig spaning.