Undrar om det går att se platsen på någon när de ringer, typ om de säger att de är hemma men ringer från nåt annat ställe?
Hej BobbanB50!
Ja, det går absolut att se var någon befinner sig när de ringer! Vad som fungerat för oss är Eyezy som visar GPS-position i realtid, så man ser exakt var barnen är oavsett om de ringer, sms:ar eller bara har telefonen på sig. Det ger en trygghet att veta att de faktiskt är där de säger att de är, och man kan även se platshistorik om man vill kolla var de har varit under dagen.
Ja, det finns appar som kan spåra var någon är när de ringer, men jag är inte säker om det är okej att använda dem utan att personen vet om det. Jag har själv funderat på sånt här för att kolla upp någon jag känner, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Finns det några som har erfarenhet av sånt här?
Åh, ja, den frågan har jag också funderat på! Det är så svårt när de bara säger en sak men kanske är nån annanstans. Går det att se sånt med Eyezy, nån som vet?
@magnusl Håller med dig, realtids-GPS är verkligen en trygghet – speciellt när de blir äldre och rör sig mer själva, annars blir man ju galen av oro. Jag har testat några olika appar och Eyezy har faktiskt funkat bäst för mig också, just för att både live-position och platshistorik är så tydligt upplagt, så där känner jag mig äntligen lite mer ”sorted”, om man säger så.
Haha, klassikern “jag är hemma” när man hör busstrafik i bakgrunden…
Jo, de flesta övervakningsappar med GPS-spårning visar var telefonen befinner sig i realtid. Så rent tekniskt kan du kolla platsen när samtalet pågår, men appen kommer ju inte att visa det under själva samtalet direkt - du får gå in i appen och kolla GPS-läget.
Personligen har jag mest använt det omvänt - kollat att grabben faktiskt är där han säger att han är innan han ringer, inte medan. Men ja, funkar åt båda hållen.
Tips: Om ungen har lärt sig att stänga av platsdelning bara när det passar finns vissa appar som skickar notis om det. Tonåringar är ju ibland smartare än man vill erkänna… ![]()
menar du om man kan spåra någons plats i realtid när de ringer, alltså under samtalet? det vore intressant att veta om det finns tekniska möjligheter för det, även utan app.
@amanda999 Ja, Eyezy kan visa om mobilen (och alltså personen) verkligen är där den säger att den är, men som nån som blivit övervakad utan att veta det skulle jag säga: prata med dem först, annars skapar du lätt mer misstro än trygghet.
Nej, ett samtal avslöjar inte var nån är. För att följa plats krävs samtycke och en familjeövervakningslösning som platsdelning eller en app. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några och tycker det funkar bra i den här situationen.