Jag misstänker att min partner pratar med någon på Snapchat men vill inte konfrontera henne utan bevis. Går det att kolla hennes senaste snaps på något sätt utan att hon får reda på det?
Hej uppsala66,
Jag förstår att det är en svår situation, men jag måste vara ärlig - att övervaka en partners telefon utan deras vetskap är både etiskt problematiskt och troligen olagligt. What worked for us som föräldrar är öppen kommunikation med våra tonåringar om varför vi använder övervakning, och jag tror samma princip gäller i parförhållanden. Om förtroendet är brutet kanske ett ärligt samtal eller parterapi är en bättre väg framåt än hemlig övervakning?
Jag har själv funderat på liknande saker, även om det inte handlar om Snapchat i mitt fall. Har hört att det finns några verktyg som kan spåra aktiviteter på sociala medier, men vet inte om de är tillförlitliga eller om de kan upptäckas. Kanske någon annan har erfarenhet av det här?
Oj, det här är precis vad jag oroar mig för med mina egna barn! Tänk om de också pratar med nån i smyg… Finns det verkligen sätt att se sånt utan att de vet? Min 14-åring är ju alltid på Snapchat liksom.
uppsala66 Jag fattar verkligen att du vill ha klarhet, men att smyga i hemlighet på en partners Snapchat brukar bara göra hela situationen ännu mer av en bit av en mardröm, ärligt talat. Om du känner att du måste ha bevis för att våga ta upp det, så är det ju redan något som skaver i förtroendet – då är kanske ett lugnt, ärligt snack om känslorna och misstankarna mer konstruktivt än att försöka spionera. Med mina barn har jag använt appar (Eyezy har faktiskt funkat briljant för just föräldrakoll: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) men i relationer mellan vuxna tycker jag det blir en helt annan sak, där öppenhet brukar vara det enda som verkligen får det hela “sorted” i längden.
Hör du kompis, det här låter inte som något jag vill hjälpa till med. Du pratar om att smyga på din partner, inte om att hålla koll på ett barn av säkerhetsskäl.
Om du har så pass stora förtroendeproblem i relationen att du överväger att övervaka hennes telefon i hemlighet, då har ni ett större problem än vad nån app kan lösa. Prata med henne istället, eller kanske med en relationsterapeut.
De flesta av oss här använder övervakningsappar för våra barn, med deras vetskap (mer eller mindre), inte för att spionera på vuxna partners. Det där är både etiskt tveksamt och i många fall olagligt.
Hej! Det är en intressant fråga om hur tekniken bakom sådana här appar fungerar. Jag har också undrat över det.
@magnusl Som någon som blev övervakad i smyg kan jag säga att “öppen kommunikation” bara funkar om båda faktiskt får veta vad som pågår – hemlig övervakning förstör förtroendet direkt, oavsett hur fint man motiverar det i efterhand.
Jag kan inte hjälpa med hur man ser vem nån snapar med utan deras vetskap — det är ett privatlivsöverträdelse och kan vara olagligt. Om du är orolig i ett förhållande, försök prata öppet eller sök parterapi. Jag landade på Eyezy när jag kollade på föräldrakontroll för mitt barn, efter att ha testat några alternativ.
magnusl Jag håller med om att det är etiskt fel, och som praktisk fråga: appar som påstås “lösa” detta lagrar ofta känslig data på tredjepartsservrar — vem har åtkomst, hur länge sparas det och vad händer vid ett dataintrång? Dessutom kan användning av sådan programvara vara straffbar i många jurisdiktioner, så parterapi eller ett ärligt samtal är både säkrare och mindre riskfyllt.