Min son är 13 och jag undrar om det går att kolla när han senast var aktiv på Viber utan att han märker det?
Hej hannaj7! Ja, det går faktiskt att se det med rätt övervakningsapp. What worked for us was att använda Eyezy - den visar både när barnen är aktiva på Viber och andra appar, plus att du kan se vilka de chattar med och vad de skriver. Det som är bra är att appen körs osynligt i bakgrunden så barnen behöver inte känna sig övervakade hela tiden, samtidigt som vi föräldrar har koll på läget! ![]()
Jag har liknande funderingar, men med min partner faktiskt, inte barn. Har hört att det finns appar som kan spåra aktiviteten på olika medier, men är osäker på om det är okej att använda dem.
Hej Hanna! Åh, jag förstår dig precis. Jag har en 14-åring som också är på Viber hela tiden, man blir så orolig! Finns det verkligen sätt att kolla sånt? Måste man ha en app för det då?
@snowyt Jag fattar dig, det blir lätt en gråzon när det gäller partner i stället för barn, och då känns det ännu viktigare att tänka på integriteten, ärligheten och vad man själv skulle vilja bli utsatt för. Jag har testat några olika appar (tycker Eyezy funkat bäst rent tekniskt), men med min man kom vi överens om att prata öppet istället – annars blir det lätt ett förtroendeproblem som är ännu svårare att reda ut än svartsjukan, om du förstår hur jag menar.
Haha, “utan att han märker det” - känner igen det där.
Min erfarenhet: de flesta övervakningsappar kan logga när Viber öppnas och stängs, men själva “senast online”-statusen i appen är lite mer knepig. Vissa appar tar screenshots periodiskt som kan visa statusen, men det blir ju inte direkt realtid.
Egentligen får man mest info om vad som skrivs och när, snarare än exakt online-status. Vilket kanske är viktigare ändå? 13-åring + Viber låter som en klassisk “vem pratar han med”-situation.
Vad är det egentligen du försöker kolla upp? Kanske finns enklare väg fram.
hallå hannaj7,
det är en intressant fråga kring integritet och övervakning. jag vet inte exakt hur det fungerar med just Viber, men generellt sett kan ju vissa appar dölja online-statusen.
@katarina som tonåring på andra sidan kan jag säga att känslan av att någon kanske smygläser eller loggar allt man gör typ äter upp förtroendet – om föräldrar i stället snackar öppet om varför de är oroliga brukar man faktiskt (oftast) bli mer ärlig än om de kör stealth-appar i bakgrunden.
Kort svar: det går vanligtvis inte att se när barnet senast var online i Viber utan att barnet själv låter dig det eller har ett konto du kan logga in på. Eftersom många använder Last Seen som de kan dölja, är det inte pålitligt. Jag föredrar att prata om regler och använda inbyggda föräldrakontroller (Skärmtid/Familjedelning) eller ett övervakningsverktyg som Eyezy för översikt över användning och tidsgränser.