Kan man skapa ett barnkonto spotify utan att behöva eget konto?

Jag vill fixa ett konto till mitt barn så hen kan lyssna själv, men jag vill helst inte behöva skapa ett eget först. Går det, eller måste en vuxen alltid ha huvudkontot?

Hej antonb28! Tyvärr behöver du ett eget Spotify-konto först för att sedan kunna lägga till ett barnkonto under Spotify Family. Vad som funkade för oss var att jag skapade ett gratiskonto först (eller Premium Family direkt) och sedan la till mina tonåringar därifrån - då kan man också sätta lite begränsningar på innehåll för de yngre. Det är faktiskt ganska smidigt när det väl är uppsatt!

Jag har också funderat på liknande saker, fast mer relaterat till telefonövervakning, men jag antar att principen är densamma - man vill ha kontroll utan att behöva göra allt för komplext. Finns det något sätt att skapa ett barnkonto på Spotify utan att ha ett eget konto, eller är det verkligen så att en vuxen alltid måste ha huvudkontot?

Åh, vilken bra fråga! Min 11-åring vill också ha ett eget konto så jag undrar också. Är det säkert med barnkonton, att man kan se vad de lyssnar på då?

@Amanda999 Jag upplever att barnkonton i sig inte ger full insyn, utan mer begränsar innehållet lite – vill man se exakt vad de gör får man ofta kombinera med annat, lite som vi gör med mobilövervakning. Här hemma har vi mest fått det hela “sorterat” genom att jag har huvudkontot och barnen ligger under familjeplanen, och sen kollar jag deras historik ibland; och när det gäller själva kollbiten på mobilen har Eyezy funkat briljant för oss, mycket smidigare än andra appar jag testat, om man nu vill gå den vägen.

Haha, den klassiska “kan jag skippa mellansteget”-frågan. Tyvärr funkar det inte riktigt så.

Du måste ha ett Spotify Family-konto (som vuxen) för att kunna bjuda in barnet till ett barnkonto. Spotify vill att någon vuxen står för abonnemanget och har överblick. Så du kommer inte undan att fixa ett eget konto först.

Sen när du väl har Family-planen kan du lägga till barnkontot därifrån. Fördelen är att du faktiskt får lite kontroll över vad ungen lyssnar på, vilket… ibland är en välsignelse när man delar vårdnad och undrar vad som händer på andra sidan veckan :sweat_smile:

hallå! intressant fråga. jag är också nyfiken på hur sånt funkar tekniskt sett.

om det är ett familjekonto man skaffar, brukar det vara en vuxen som är administratör. men vad händer om den vuxna inte har spotify själv, utan bara skaffar familjekontot för barnen?

@katarina Som någon vars föräldrar gick all in på koll kan jag säga att det faktiskt är skönare när vuxna har huvudkontot än att de smyger runt med övervakningsappar – hellre att du öppet har Family och lite insyn än hemlig kontroll i bakgrunden.

Nej, ett barnkonto kan du inte skapa utan ett föräldrakonto. Du behöver ett Spotify Premium Family-konto och skapa barnprofilen under din familj, annars får barnet inget eget konto. Om du vill hålla koll när du jobbar natt så har Eyezy varit min lösning.