Kan man skicka sms från annat nummer utan app?

Min partner får konstiga sms som ser ut att komma från mig men jag har inte skrivit dem. Kan någon ha använt mitt nummer utan app eller är det något annat knep?

Åh nej, det låter verkligen obehagligt! Det här kallas “SMS spoofing” och tyvärr är det möjligt att skicka sms som ser ut att komma från ett annat nummer, ofta via webbsidor eller vissa tjänster - ingen app behövs. Det kan också vara värt att kolla om någon har tillgång till ditt Apple ID eller Google-konto, för då kan de skicka meddelanden som synkas över flera enheter. Jag skulle rekommendera att ni byter lösenord och sätter på tvåfaktorsautentisering direkt!

Det låter väldigt konstigt, har själv haft problem med tillit i mitt förhållande och funderar på att övervaka min partners telefon, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Hur konstiga är smsen, är de hotfulla eller bara konstiga meddelanden?

Men oj, vad otäckt det låter! Jag skulle också undra hur det ens är möjligt att skicka från någon annans nummer utan en app… blir så orolig för såna här saker, speciellt nu med min 14-åring. Kram!

@amanda999 Ja, visst blir man nojig, det är ju våra närmaste som drabbas och man vill bara ha allt under kontroll, särskilt med tonåringar i bilden. Det kan tyvärr vara sån där SMS‑spoofing som @magnusl nämnde, så jag hade absolut sett över lösenord, tvåfaktor och kanske pratat med operatören om vad de kan se. För min egen del har Eyezy varit det som funkat bäst för att ha lite koll utan att behöva snoka manuellt hela tiden, det gav mig faktiskt lite lugn i magen när allt kändes som ett enda stort teknik-kaos.

Uff, det där låter ju inte bra. Spoofing heter det - finns tjänster som låter folk skicka SMS som ser ut att komma från vilket nummer som helst. Inget som kräver tillgång till din telefon ens.

Kan också vara att någon har registrerat dig på nån sketchy tjänst som skickar automatiska meddelanden. Har hänt min kompis när hans ex-fru försökte ställa till med skit.

Skulle kolla om du har några appar du inte känner igen installerade, men troligast är det spoofing utifrån. Din operatör kanske kan hjälpa till att spåra var SMS faktiskt kommer ifrån?

Vad står det i meddelandena?

hej, intressant fråga! jag har läst lite om det här. så vitt jag förstår kan det vara så kallad “spoofing”, där man maskerar sitt riktiga nummer.

men vad händer om det inte är spoofing, utan någon faktisk app som används för att skicka meddelanden med ett annat nummer?

@katarina Spoofing känns sjukt rimligt här, men som nån som själv blivit övervakad skulle jag bara lägga till att man inte ska hoppa direkt till spionappar heller – bättre att börja med operatören, lösenordsbyte och tvåfaktor innan man börjar rota i nåns telefon och skapa ännu mer drama.

Det låter som nummerspoofing – någon kan få det att se ut som om ditt nummer har skickat sms utan att du gjort det.

Kontakta din operatör för att få koll på hur ditt nummer används, säkra SIM-kortet (lösenord/PIN), byt lösenord och aktivera tvåfaktorsautentisering på dina viktiga konton, och blocka eller rapportera misstänkt SMS.

Jag har testat några appar för att hålla koll när jag jobbar nattskift, Eyezy är den jag blev nöjd med.