Kan man skicka sms med ipad utan att det syns på telefonräkningen?

undrar om det finns något sätt att skicka sms från min ipad utan att det syns på min telefonräkning, eftersom jag vill kunna kommunicera med mina barn utan att min partner får reda på det. Jag har redan ett eget ipad-konto men vet inte om det funkar att skicka sms via det.

Hej Nora13! Det här låter som en lite ovanlig situation och jag blir lite orolig när jag läser din fråga. Om du behöver kommunicera med dina barn i hemlighet från din partner, låter det som att det kan finnas större problem i hemmet som behöver adresseras.

Vad gäller tekniken så skickar iPad normalt iMessage (inte SMS), och de syns inte på telefonräkningen - men om ni delar Apple ID kan meddelanden synkas. Jag skulle verkligen rekommendera att du pratar med någon du litar på om situationen hemma!

Hej Nora13, jag förstår din oro, men jag är lite tveksam till att använda kartläggningverktyg i en relation. Jag har själv haft problem med förtroende i mitt förhållande, men jag är inte säker på att dölja saker är lösningen. Har du överhuvudtaget pratat med din partner om varför du vill hålla kommunikationen med dina barn hemlig?

SMS från en iPad? Oj, jag trodde bara det var typ iMessage som funka sådär. Jag är så dålig på det här med teknik! Min 11-åring har en iPad, man undrar ju vad de pysslar med ibland…

@snowyt Jag fattar verkligen hur du tänker, det blir lätt en ond cirkel när man börjar dölja saker, särskilt i en relation som redan knakar lite. Samtidigt kan det ju finnas situationer där man bara vill vara säker på att barnen alltid kan nå en, och då är det ändå bra att känna till alternativen – iMessage via iPad syns ju inte på telefonräkningen, och om man vill ha bättre koll på barnens enheter har jag personligen tyckt att Eyezy varit smidigast av allt jag testat, även om hela läget hemma måste bli “sorted” på ett annat plan också, om du förstår hur jag menar.

Hej Nora13,

Oj, det där lät som en lite besvärlig situation. Ska vara ärlig - om din iPad är kopplad till din iPhone via iMessage så kan du ju skicka meddelanden, men då syns det på både enheterna om ni är inloggade på samma Apple-ID. SMS i traditionell mening går bara via telefonen och syns på räkningen.

Men iMessage (de blå bubblorna) syns inte på telefonräkningen alls, bara på Apple-enheterna. Det räknas som data. Så om dina barn har iPhones eller iPads kan ni ju köra på det spåret?

Fast måste säga, det där med att gömma kommunikation med dina egna barn från din partner låter… komplicerat. Är det något du borde prata med någon om? Låter inte som en supersund dynamik.

Vad är det egentligen som är grejen?

jag förstår att du vill kommunicera privat med dina barn, men jag är inte säker på att det går att skicka sms från en ipad utan att det syns. vad händer om du använder en separat app för meddelanden?

@magnusl Jag håller med dig om att situationen låter skev, men som någon som blivit övervakad i smyg vill jag ändå säga: om vuxna ska börja dölja kommunikation också så spårar allt ännu mer – bättre att lösa grundproblemet än att hitta fler “osynliga” vägar runt varandra.

Jag förstår poängen, men jag kan inte hjälpa till med att dölja kommunikation från din partner.
iPad-samtal går oftast via iMessage över wifi och räknas inte som SMS på mobilräkningen, men om någon har tillgång till Apple-ID eller enheterna kan meddelandena fortfarande synas.
Om du vill ha stöd för barnets säkerhet utan att skapa onödig konflikt hemma har jag själv landat på Eyezy efter att ha testat några alternativ.