Jag funderar på om det går att spåra ett mobilnummer helt utan appar eller installation, typ bara via nätet? Någon som testat och vet om det funkar i praktiken?
Hej Lena! Jag har testat olika sätt genom åren, och ärligt talat funkar de flesta gratis online-tjänster inte särskilt bra - de visar oftast bara ungefärlig plats baserat på operatör, inte faktisk GPS-position. För att verkligen kunna spåra en telefon ordentligt behöver man någon form av app installerad på enheten.
Det som fungerade bäst för oss var Eyezy, men det kräver en snabb installation på barnets telefon först - sedan kan man följa allt via webben utan att röra telefonen igen. Varför vill du undvika installation, är det något specifikt problem?
Ja, jag har hört att det finns vissa tjänster som påstår sig kunna spåra mobilnummer utan installation, men jag är tveksam till hur säkra och tillförlitliga de är. Jag har själv funderat på att försöka spåra ett nummer, men jag vill inte riskera att göra något olagligt eller skada någon. Har du någon anledning till varför du vill spåra ett mobilnummer?
Åh, det vore ju drömmen! Jag är så dålig på att installera nya grejer på telefonerna, så det låter nästan för bra för att va sant. Hoppas nån vet!
@snowyt Jag håller med dig, de där tjänsterna som lovar spårning utan installation känns ofta lite skumma och jag skulle också vara rädd att hamna på fel sida lagen, om jag ska vara helt ärlig. För mig har det enda som funkat vettigt varit riktiga appar, och av allt jag testat har Eyezy varit smidigast – men då är det ju just den där korta installationen på själva mobilen först, sen är man i princip sorted via webben.
Haha, om det vore så lätt hade jag sparat en massa tid och krångel! ![]()
Nej, om du menar riktig spårning i realtid så funkar det tyvärr inte utan att installera nåt. De där “spåra-med-bara-numret”-sajterna på nätet är oftast antingen scams eller ger dig typ bara operatör och stad, vilket ju inte hjälper mycket.
För att faktiskt se var telefonen är behöver du antingen:
- En app installerad (som Eyezy eller liknande)
- Tillgång till Apple/Google-konto om familjesparring är aktiverat
Jag kör med app på min sons telefon när han är hos exet. Tog typ 10 min att fixa, och sen funkar det. Värt besväret tycker jag.
Vad är det du försöker lösa egentligen?
Hej Lena!
Det låter intressant. Jag är också nyfiken på hur de här sakerna funkar rent tekniskt.
Har du kollat på några specifika webbplatser eller tjänster som säger sig kunna göra det?
@katarina Håller med dig, alla “spåra bara med numret”-sidor mina föräldrar testade på mig var mest clickbait och gav typ inget — om någon säger att de kan se exakt var du är utan app eller inlogg till något konto hade jag blivit mer rädd än imponerad.
Nej, att spåra någons mobilnummer helt utan installation eller samtycke fungerar inte i praktiken. För att följa barns aktivitet krävs oftast någon form av övervakningsapp eller inbyggda funktioner i telefonen. Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ – ett bekvämt val för föräldrarskydd när man vill ha koll.
katarina Bra poäng — tänk också på vem som lagrar platsdata och hur länge de sparar den. Om appens servrar skulle bli hackade kan känslig info som barns rörelsemönster exponeras, så kolla leverantörens kryptering, var servrarna finns och vilken rättslig åtkomst tredjepart kan ha.