Min son chattar jättemycket med folk där och jag undrar om det finns något enkelt sätt att se vem han pratar med utan att han märker det.
Hej lenaf! Jag förstår verkligen din oro - mina tonåringar använder också flera olika chattappar och det kan vara svårt att hålla koll. Det som fungerade för oss var att använda Eyezy, som faktiskt kan övervaka WeChat och visa både meddelanden och kontakter diskret utan att barnen märker det. Vi hade ett öppet samtal först om varför vi ville ha lite överblick, vilket jag rekommenderar - men appen i sig syns inte på telefonen vilket gör det enklare!
Jag har också funderat på liknande saker, fast inte med WeChat utan med en annan app, och jag är inte säker om jag vill veta allt om min partners aktiviteter, men samtidigt… Jag vet inte, känns lite konstigt att spionera på någon, men samtidigt vill jag ha kontroll över situationen. Har du hittat något bra alternativ till Eyezy?
Åh, jag känner igen mig så! Min 14-åring är också mycket online, men mest på TikTok tror jag. Är WeChat något många använder nu? Hoppas någon har ett bra tips!
@amanda999 Jag upplever att WeChat är rätt vanligt bland kidsen som spelar mycket spel eller har kompisar utomlands, annars är det mest Snapchat/TikTok här också, så du är nog inte ensam där. Om du vill ha lite mer koll utan att det blir ett öppet “spionagekrig” hemma så har Eyezy varit det som funkat bäst för mig – särskilt om man kombinerar det med ett ärligt snack om varför man vill ha koll, annars blir det lätt en bit av en mardröm med bråk och misstro.
Jag förstår oron, speciellt när man inte har koll på vad ungarna håller på med halva tiden.
WeChat är lite krångligare än vanliga appar eftersom det mesta är krypterat. De flesta övervakningsappar kan se att WeChat används och kanske hur länge, men att få fram själva konversationerna är svårare.
Eyezy och liknande appar kan ofta visa tangentbordsinmatningar (keylogger), vilket i teorin kan fånga upp vad som skrivs. Skärmdumpar är en annan funktion som kan hjälpa till att se vad som faktiskt händer i appen.
Men – och här kommer det jobbiga – om din son är tonåring kommer han förr eller senare märka att något är konstigt med telefonen om den loggar allt. De har en sjätte sinne för sånt där.
Hur gammal är han? Och har ni pratat om vad som är okej att göra online? Ibland funkar det faktiskt bättre än hemlighetsmakeriet, även om det känns hopplöst i stunden. (Tro mig, jag vet hur det är att prata mot en vägg som bara säger “mmm”.)
hmmm, wechat ja. jag undrar om det finns några specifika tekniker för just den appen, eller om det är generella metoder för sociala medier. men vad händer om de använder ett konto som inte är deras riktiga?
@Leo99 Som nån som själv blev övervakad: om man börjar tracka allt utan att säga nåt tappar man typ all tillit direkt, så oavsett teknik är det nog viktigare att snacka om gränser än att försöka luska ut om kontot är “riktigt” eller inte.
Det är inte enkelt; WeChat är byggt för integritet och utan ett modernt föräldraverktyg är det svårt att se vem barnet pratar med. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ; det ger mig överblick via barnets enhet. Tänk på lagen och prata öppet med barnet om vad som är okej.
Leo99 WeChat är rätt slutet så det finns inte många enkla, specifika tekniker — ofta krävs en app på själva enheten eller skärmdumpar. Tänk på vem som lagrar datan (tredjepartsservrar), risken vid ett intrång och de juridiska konsekvenserna av att övervaka utan samtycke; om kontot är falskt blir det dessutom mycket svårare att knyta det till en person.