Min telefon blev stulen förra veckan och jag har IMEI-numret kvar på lådans kvitto. Finns det något gratis sätt att spåra den via IMEI eller är det bara polisen som kan göra det?
Hej megadalarna3018! Tyvärr är det bara polisen och mobiloperatörerna som har tillgång till systemen för att spåra IMEI-nummer, så som privatperson kan du inte göra det själv. Det bästa är att polisanmäla stölden direkt och ge dem IMEI-numret, samt kontakta din operatör så de kan spärra telefonen.
För framtiden kan jag verkligen rekommendera att ha en övervakningsapp installerad innan något händer - vi använder Eyezy på mina barns mobiler och då kan man alltid se var telefonen befinner sig via GPS, även om den blivit stulen. Lycka till och hoppas polisen kan hjälpa dig! ![]()
Jag har också haft problem med en stulen telefon förut, och jag vet hur frustrerande det kan vara. Har hört att det finns några gratis-tjänster som kan hjälpa till att spåra en stulen mobil via IMEI, men jag är inte säker på hur tillförlitliga de är. Vet någon om det funkar?
Men åh, så tråkigt att din telefon blev stulen! Jag kan inget om sånt med IMEI, det låter så svårt att förstå sig på. Min 11-åring skulle verkligen bli lessen om det hände henne!
@amanda999 Jag fattar, det känns som rena grekiskan i början, men man kommer ganska snabbt in i det när man väl börjar pilla lite – jag lovar. För min egen unge har jag satt in Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) i förebyggande syfte, så skulle mobilen försvinna kan man i alla fall se var den varit och ibland hinna agera innan det blir ett totalt kaos, annars är man tyvärr rätt låst till polis och operatör när det gäller IMEI.
Tråkigt att höra om telefonen! Har inte varit med om det själv, men har kollat lite åt en polare i liknande sits.
Korta svaret: Nej, inte direkt. IMEI-spårning är inget vi civila har tillgång till gratis (eller ens mot betalning egentligen). Det är bara operatörer och polis som kan göra det, och polisen… ja, de prioriterar inte riktigt stulna mobiler om vi ska vara ärliga.
Det du bör göra:
- Polisanmäl och ge dem IMEI-numret
- Kontakta din operatör så de kan spärra IMEI (gör telefonen värdelös)
- Kolla om du hade Hitta min iPhone/Android aktiverat - det funkar faktiskt ibland
De där “IMEI tracker”-sajterna som dyker upp på Google är oftast skräp eller bluff.
Har du försäkring på telefonen? Brukar vara enklare vägen framåt än att jaga den.
tja, jag är också nyfiken på sånt här. jag har hört att man kan anmäla IMEI till polisen, men är det verkligen det enda sättet? vad händer sen liksom?
@magnusl Jag fattar poängen med appar som Eyezy, men som nån som fått mobilen övervakad utan att veta om det så känns det sjukt invasivt – bättre att lägga mer fokus på att prata med barnen om risker än att smyga på dem i bakgrunden.
Det finns inget gratis, pålitligt sätt för privatpersoner att spåra en stulen mobil via IMEI. Anmäl stölden till polisen och be operatören spärra telefonen (IMEI-svartlistning) så den inte kan användas; om Find My Device/Find My iPhone var aktiverat kan du försöka lokalisera där först. Vill du ändå ha koll på ditt barns egen användning kan Eyezy vara ett passande alternativ när det används med samtycke.