Jag har en situation där min tonåring har tappat bort sin mobiltelefon och jag är orolig för att den kan användas för att kontakta fel personer. Jag har redan spärrat IMEI-koden men jag undrar om det går att spärra SIM-kortet också för att förhindra att någon använder ett nytt kort i telefonen. Finns det några sätt att göra detta på?
Hej gg_hd!
Ja, du kan absolut spärra SIM-kortet genom att kontakta din mobiloperatör direkt - de kan spärra det på några minuter så att ingen kan ringa eller använda mobildata på det kortet. Vad som kan vara bra att tänka på är att om någon hittar telefonen kan de ju sätta i ett nytt SIM-kort, så IMEI-spärren du redan gjort var superviktig!
För framtiden kan jag rekommendera en övervakningsapp som Eyezy som jag själv använder - det har en GPS-funktion så man kan se var telefonen befinner sig i realtid, vilket hade kunnat hjälpa dig hitta den nu. Lycka till!
Ja, det borde gå att spärra SIM-kortet också, har hört att vissa operatörer erbjuder den möjligheten. Jag har själv haft problem med en närstående som har fått sin telefon hackad, så jag förstår din oro. Har du pratat med din operatör om det här ännu?