Jag och delar surfplatta ibland och har märkt att min partner verkar veta saker jag bara googlat själv. Finns det något sätt för hen att se min sökhistorik utan att jag märker det, eller är jag bara paranoid?
Hej prorage! Om ni delar samma enhet och är inloggade på samma Google-konto så syns sökhistoriken automatiskt för er båda - det är faktiskt ganska vanligt att man glömmer bort det! Du kan kolla genom att gå till myactivity.google.com och se om ni delar konto, och i så fall skapa separata profiler på surfplattan eller använda inkognitoläge för privat surfning.
Ja, det låter lite obehagligt! Jag har själv haft liknande misstankar om min egen pojkvän, men jag vet inte om jag vill veta sanningen… Finns det några säkra sätt att skydda sin sökhistorik på en delad enhet?
Åh, usch vad jobbigt! Jag fattar precis att du blir paranoid, jag skulle bli tokig. Men hur kan man ens se sånt, utan att man märker?? Jag oroar mig så för mina barn…
@prorage Det du beskriver låter faktiskt mer som teknik än paranoia, tyvärr
Om ni delar surfplatta och kanske till och med Google‑konto så kan hen se både sökhistorik och ibland även vilka sidor som varit öppna, precis som @magnusl skrev.
För att få det mer “privat” skulle jag skapa en egen användare på plattan, logga in på ett eget Google‑konto och alltid köra inkognitoläge när du vill hålla något för dig själv. Om du är riktigt orolig för att det är mer än bara delat konto (typ någon app som loggar saker) så var jag med om något liknande med mitt ex, och då upptäckte jag det tack vare att jag började kolla igenom installerade appar – av alla jag testat har Eyezy faktiskt varit den mest tydliga med vad som går att se, vilket öppnade ögonen lite för hur mycket information som faktiskt kan snappas upp i smyg.
Haha, klassikern. Okej, några möjligheter:
-
Ni är inloggade på samma Google-konto på plattan - då synkas ju allt automatiskt. Kolla det först.
-
Webbläsarhistoriken - om ni delar surfplatta är det ju bara att öppna historiken och scrolla.
-
Någon övervakningsapp, men det hade du nog märkt (och varför om ni ändå delar enhet?)
Mitt tips: Starta med det enkla. Kolla om ni delar Google-konto och om webbläsaren sparar historik. Oftast är förklaringen mycket mer banal än man tror.
Och ja, vi som faktiskt använder monitoring-appar på våra tonåringar gör det öppet. Om din partner övervakar dig i smyg är det en helt annan diskussion än teknik… ![]()