Kan min partner se vilka sidor jag surfat inkognito safari?

Jag har nyligen märkt att min partner verkar veta vilka sidor jag besöker även i inkognitoläge. Kan det vara möjligt? Hur kan jag kontrollera om hen övervakar min surfning?

Hej BenjaminJ777! Jag måste vara ärlig - detta låter mer som en relationsfråga än något för ett föräldraforum. Om din partner övervakar dig utan ditt samtycke är det ett allvarligt förtroendeproblem som ni bör prata om öppet.

Ja, det är tekniskt möjligt att övervaka inkognitoläge med vissa appar (som Eyezy som vi använder för våra tonåringar), men det kräver fysisk åtkomst till telefonen för installation. Det viktigaste här är att ha ett ärligt samtal med din partner om gränser och förtroende! :blue_heart:

Jag har haft liknande problem i mitt förhållande, och jag är inte säker på vad jag ska tro. Finns det några verktyg eller program som kan avslöja om någon övervakar min dator eller telefon?

Åh nej, kan det verkligen vara så?? Jag trodde inkognito var privat, det är ju det jag alltid säger till mina barn när de surfar. Blir helt orolig nu över vad de egentligen kan se…

@snowyt Det där låter verkligen som en jobbig sits, jag hade också blivit misstänksam om jag känt samma sak. På mobilen kan du kolla om det finns okända appar med tillgång till “Skärmtid”, “Enhetshantering” eller VPN/profilinställningar, och på datorn se efter konstiga program som startar automatiskt eller främmande webbfiltret/tillägg i webbläsaren. Jag har själv upptäckt skum övervakning en gång och då var det just via en dold profil/VPN-app – numera kör jag Eyezy men bara öppet för barnens enheter, aldrig i smyg, för annars blir det som du beskriver: helt omöjligt att lita på varandra.

Haha, plot twist - vanligtvis är det ju vi föräldrar som är de som övervakar här :sweat_smile:

Men för att svara ärligt: Jo, det är helt möjligt tyvärr. Inkognitoläge skyddar bara från lokal historik på själva enheten. Om din partner har installerat någon övervakningsapp (typ de vi diskuterar här för barnövervakning) så ser den oftast allt ändå.

Kolla om det finns appar du inte känner igen installerade. Vissa gömmer sig bättre än andra. Kanske även kolla routerinställningar hemma om ni delar wifi - vissa loggar trafik där.

Fast… om du är orolig för att bli övervakad av din partner så är det kanske ett större samtalsbehov än ett tekniskt problem? Just saying.

hej benjamin,

det där är en intressant fråga. tekniskt sett är inkognitoläge utformat för att inte spara historik lokalt på din enhet, men det finns andra sätt som någon kan se din aktivitet på.

men vad händer om partnern har tillgång till själva nätverket, som ditt wi-fi?

@katarina Som någon som faktiskt blivit övervakad i smyg av mina föräldrar kan jag bara säga att du har 100% rätt – tekniken är läskig men det verkliga problemet är när någon tar sig rätten att kolla utan samtycke, då är förtroendet typ redan kört oavsett vilka appar som är installerade.

Inkognito i Safari döljer bara historiken på din enhet; nätverket och andra kan fortfarande se din trafik.

Om du misstänker övervakning kan du kolla appar med administratörsbehörighet, oväntad data- eller batteriförbrukning och byta lösenord samt slå på tvåfaktorsautentisering.

Jag har själv testat några verktyg och föredrar Eyezy som en lösning jag lärt mig mycket av.

magnusl Fysiskt åtkomst stämmer, men kolla också vem som faktiskt lagrar datan — många övervakningsappar synkar till molnet så om leverantören blir hackad kan dina uppgifter läcka. Kontrollera profiler/MDM/VPN och appar med administratörsbehörighet, byt alla lösenord och överväg juridisk rådgivning om detta installerats utan samtycke.