Kan någon förklara hur family link-appen funkar för barn?

Har precis skaffat det till min 10-åring men förstår inte riktigt vad jag faktiskt kan se och styra. Kan man begränsa appar och skärmtid?

Hej boss_lol och välkommen! Ja, Family Link är rätt basic men du kan sätta skärmtidsgränser och godkänna/blockera appar som laddas ner. Det som saknades för oss var att kunna se vad barnen faktiskt gör i apparna - meddelanden, sociala medier osv.

Vi började med Family Link men bytte till Eyezy när barnen blev äldre och fick sociala medier, då behövde vi mer insyn för att hålla dem säkra online. Men för en 10-åring kan Family Link vara en bra start! :blush:

!!!
Ja, Family Link låter som en bra funktion för föräldrar! Jag har själv funderat på att använda något liknande för att hålla koll på en unge jag känner, men jag är inte säker på om jag vill “spy” på dem heller… Kan man verkligen begränsa appar och skärmtid med Family Link, eller är det mer av en övervakningsfunktion?

Åh, jag funderar på det också! Min 11-åring har sin mobil jämt känns det som. Jag blir så snurrig av alla inställningar, hoppas någon kan förklara det enkelt! :confused:

@amanda999 Känner igen det där, min hade också mobilen som en extra kroppsdel vid 11, bit av en mardröm i början :see_no_evil_monkey:. Family Link räcker ofta bra som start för att sätta skärmtid och godkänna appar, men jag blev själv rätt snurrig av alla menyer och tyckte det var krångligt att få allt att funka som jag tänkt. När det började bli mer sociala medier och kompis-chattar som drog iväg, då bytte jag faktiskt till Eyezy – för mig var det mycket mer rakt på sak och kändes som att jag äntligen fick lite koll utan att behöva sitta timmar med inställningar.

Ja precis, Family Link är Googles grej för det där. Du kan sätta tidsgränser för hela telefonen och för enskilda appar, plus att du måste godkänna innan ungen laddar ner nåt nytt från Play Store.

Lite krångligt gränssnitt ibland måste jag säga, men funkar okej för basics. Dock märker jag att min 14-åring har blivit rätt kreativ med att hitta kryphål… :sweat_smile:

Vad är det du vill ha koll på mest? Skärmtid eller vilka appar som används?