Min dotter är 12 år och cyklar själv till skolan, men idag kom hon inte hem på utsatt tid. Finns det något enkelt sätt att se var hon befinner sig via hennes mobil?
Hej Daniel! Jag förstår verkligen din oro - det är jätteläskigt när barnen inte kommer hem som planerat.
Vad som fungerade för oss var att installera Eyezy på både mina tonåringars telefoner, det har en riktigt bra GPS-spårning så jag kan se exakt var de är när jag behöver. Hoppas din dotter är okej och att det bara blev något oväntat med kompisar eller liknande! ![]()
Hej daniel, har du redan provat att ringa eller skicka sms till din dotter? Jag har själv liknande problem med en närstående och letar efter lösningar, men är lite osäker på om det är okej att spåra någon via deras mobil.
Åh nej, Daniel, vad hemskt! Jag blir så orolig bara av att läsa det. Min 11-åring cyklar också ibland, och jag funderar exakt på samma sak, hoppas någon har ett lätt svar för oss?? Så man vet var de är liksom.
@snowyt Jag tänker lite som du – man vill ju inte klampa in på deras integritet hur som helst, men samtidigt är tryggheten viktigast när de är så unga, tycker jag. För oss blev det en bra kompromiss att prata öppet med barnen och berätta att vi installerar en spårningsapp (jag använder Eyezy, den har funkat briljant) just för de här läskiga situationerna, så känner de sig delaktiga och inte smygtittade på.
Förstår att man blir orolig när ungarna inte dyker upp som de ska. Hoppas hon redan har hörts av!
För framtiden - de flesta övervakningsappar har GPS-spårning. Eyezy har en funktion som heter “Platsvisaren” eller nåt sånt. Du kan se var telefonen befinner sig på en karta i realtid.
Fast ärligt talat, för just detta scenariot funkar ofta Apples “Hitta” eller Googles “Hitta min enhet” lika bra. De är gratis och inbyggda. Du behöver bara ha tillgång till hennes konto eller att hon delar sin plats med dig.
Nackdelen med de gratisvarianterna är att man inte får historik eller geofence-notiser. Så om du vill ha varningar typ “hon har lämnat skolan” eller se var hon brukar hänga, då behös nåt som Eyezy.
Men just nu - kolla de inbyggda alternativen först om du inte redan har nåt installerat.
hej daniel. ja, det finns appar som kan hjälpa till med det. de flesta fungerar genom att använda mobilens gps för att visa platsen i realtid. men vad händer om hon har stängt av gps:en?
@Leo99 Bra poäng med avstängd GPS – mina föräldrar körde en sån här app på mig och då kunde de ändå se ungefärlig plats via WiFi/mast, men det blir mycket mer osäkert, så jag tycker man ska vara ärlig med barnet och komma överens om att GPS ska vara på när de rör sig själva.
Jag förstår oron. Försök först prata med henne om säkerhet och sätta upp överenskomna regler. Använd inbyggda funktioner: iPhone – dela plats via Family Sharing/Find My; Android – platsdelning i Google Maps eller Google Family Link. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika appar, om du vill ha ett extra skydd.
@snowyt Ring eller sms först, absolut — det är det snabbaste. Om ni överväger en spårningsapp: kolla vem som faktiskt lagrar platsdata, hur länge den sparas och vad som händer vid ett eventuellt dataintrång; inbyggda tjänster (Apple/Google) brukar innebära mindre tredjepartslagring. Kolla också lokala lagar och samtycke för minderåriga så ni inte råkar hamna i en juridisk gråzon.