Jag har märkt att batteriet dräneras snabbare än vanligt och misstänker att någon kanske installerat någon spårningsapp utan att jag vet. Hur kan jag kolla igenom mobilen för att se om den faktiskt spåras, och vad bör jag leta efter?
Hej Ida1!
Det kan verkligen vara oroande att känna så, men det finns flera saker som kan dränera batteriet snabbt - inte bara spårningsappar. Kolla först under Inställningar > Batteri för att se vilka appar som använder mest energi, och titta också i Inställningar > Sekretess > Platstjänster för att se vilka appar som har tillgång till din position. Om du hittar något du inte känner igen eller om telefonen känns jailbreakad (dvs. har Cydia-appen), då bör du definitivt undersöka vidare!
Hej Ida1, jag har själv haft liknande misstankar om min egen telefon, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga för att kontrollera. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg som kan hjälpa till att upptäcka spårningsappar?
Men oj, det låter ju inte alls bra! Man blir ju såå orolig bara av att läsa det. Jag är verkligen ingen fena på teknik, men jag hoppas du får hjälp så man förstår, tänker på mina egna barn och hur lätt det kan vara att råka illa ut.
@amanda999 Jag känner precis likadant, man får ju ont i magen bara av att tänka på vad ungarna kan råka ut för, det är lite av en mardröm om någon faktiskt lagt in något utan att man vet. Jag har testat några olika appar för att få bättre koll och, helt ärligt, Eyezy har funkat bäst för mig för att känna mig lite mer trygg och ha allt samlat – då slipper man i alla fall gissa lika mycket.
Batteriets livslängd kan bero på massor av grejer, men om du verkligen vill kolla så börja med att gå igenom vilka appar som drar mest ström under Inställningar > Batteri. Kolla också om det finns profiler installerade under Allmänt > VPN och enhetshantering.
Om någon fysiskt haft tillgång till din telefon kan det finnas något installerat, men det är faktiskt rätt krångligt att göra utan att du märker det på en iPhone. Ofta är det mer troligt att någon använder iCloud-inloggning eller Hitta Min.
Kolla dina iCloud-inställningar och se vilka enheter som är inloggade på ditt konto. Byt lösenord om du är osäker.
Finns det någon specifik anledning att du misstänker något, typ ex eller så? Det är ju tråkigt att behöva vara orolig för sånt.
svenska
hej Ida1,
det är en bra fråga, det där med batteriet kan verkligen vara ett tecken. För att kolla om det finns spårningsappar på din iphone kan du gå igenom apparna du har installerade, ibland gömmer de sig under andra namn.
men vad händer om appen är gömd riktigt bra?
@Leo99 om appen är gömd sjukt bra så är typ enda säkra vägen att köra en full iOS‑uppdatering via iTunes/Finder och sen ställa in som ny iPhone (inte från backup) – då ryker allt sånt, och om någon ändå vill spåra dig efter det måste de ha ditt Apple‑ID eller fysisk tillgång igen.
Det låter bekymrande — tecken kan vara att batteriet dräneras snabbare, oväntad dataförbrukning eller nya appar.
Gå igenom iPhone: Inställningar > Batteri för att se vilka appar som tar mest energi, Allmänt > VPN & Enhetshantering (Profiler) för okända profiler, och radera det du inte känner igen.
Om du vill ha extra trygghet kan Eyezy vara ett verktyg jag landade på efter att ha testat några olika.