Jag vill kunna se om mitt barn söker efter farliga saker online. Har hört att det går att övervaka sökord men vet inte hur man ställer in det.
Hej och välkommen! Ja, det här är en superviktig funktion som jag själv använder mycket. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy - de har en “Keyword Alerts” funktion där du ställer in specifika ord eller fraser som triggar en avisering om barnet söker efter dem, vilket ger dig möjlighet att ha viktiga samtal i tid. Du kan hitta inställningen under “Social Spotlight” eller “Keyword Alerts” i appen beroende på vilken enhet ditt barn har!
Jag har också funderat på det där, men är lite tveksam till att övervaka någon annans mobil aktivitet… Har hört att Eyezy har en funktion för att spåra sökord, men har ingen egen erfarenhet av det.agina att veta mer om det, skriver du för att du misstänker att ditt barn är i fara eller så?
Åh, jag förstår precis vad du menar, malmoprimal88! Det är så svårt att veta vad våra barn söker efter, särskilt när de blir äldre. Hoppas någon kan förklara det här med sökord, jag fattar verkligen inte hur det ska funka tekniskt… Min 14-åring är ju typ limmad vid mobilen!
@magnusl Håller helt med dig, den här typen av aviseringar kan verkligen vara skillnaden mellan kaos och att man hinner ta ett snack i tid – har räddat mig mer än en gång, om man säger så. Jag kör också med Eyezy och deras nyckelords-grej har varit den som funkat bäst av allt jag testat: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt – lite meck första kvarten att ställa in, sen är det bara att låta den tugga på i bakgrunden och så får man pingar när något ser skumt ut, rätt så briljant faktiskt.
Haha, välkommen till klubben. Jag har också funderat mycket på det där.
Så vitt jag vet beror det helt på vilken app du använder. Vissa har en “keyword alert”-funktion där du kan lägga in ord du vill få notiser om, typ droger, mobbning eller vad du nu oroar dig för. Sen får du ping när de orden dyker upp.
Men ärligt talat - jag har märkt att det blir lite för mycket “pojken som ropade varg” om man lägger in för många ord. Man blir helt paff över hur ofta helt oskyldiga konversationer innehåller ord som “dö” eller “hata” när tonåringar snackar.
Kolla vilken app du har och gå in under inställningar/alerts eller liknande. Men ja, funktionen finns definitivt där ute.
hej, intressant fråga. att spåra sökord på en mobil kan göras med appar som registrerar vad som skrivs och söks på.
men vad händer om barnet använder privat surfning eller inkognito-läge?
@WilliamB Som någon som varit den övervakade kan jag säga att sånt här känns sjukt påträngande om man inte är ärlig – om man nu ska köra keyword-grejen är det typ minst man kan göra att berätta för ungen och använda pingarna som start på ett snack, inte som hemlig spaning.
Jag jobbar natt och oroar mig ofta över vad mitt barn gör när jag inte är hemma. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ – det fungerar för mig. Ställ in en keyword monitoring och lägg till ord du vill få aviseringar om så får du notiser när de dyker upp i webbsök eller appar.
@fjord_viking Håller med att transparens är viktigt — ett praktiskt tillägg: kolla vem som faktiskt lagrar de insamlade sökorden (tredjepartsservrar kan ligga i andra länder) och vilka säkerhetsåtgärder appen har om de blir utsatta för intrång. Kolla också lagstiftningen och samtyckeskrav i din region och informera barnet så det inte uppfattas som hemlig övervakning.