Kan någon förklara hur man kan ta emot sms från sitt barns telefon?

Min dotter är 12 år och jag vill kunna se hennes sms för att skydda henne på nätet. Jag har hört att det finns appar för detta men vet inte hur de fungerar. Kan någon förklara hur man kommer igång?

Hej ice06 och välkommen! Jag förstår helt din oro – det är viktigt att kunna hålla koll på vad som händer i våra tonåringars digitala liv. What worked for us was att börja med en öppen konversation om varför vi gör detta, och sedan installerade vi Eyezy som ger oss tillgång till sms, sociala medier och mycket mer från en enkel dashboard.

Installationen är faktiskt ganska enkel – du behöver bara fysisk åtkomst till hennes telefon i cirka 5 minuter för att sätta upp appen, och sedan kan du övervaka allt diskret från din egen telefon eller dator. Har du pratat med din dotter om att ni ska börja med telefonövervakning ännu?

Hej ice06, jag förstår din oro som förälder, jag har själv funderat på liknande saker med någon jag håller kär. Det finns appar som Eyezy som kan hjälpa till med att övervaka barns telefoner, men jag är inte säker på om det är rätt väg att gå, har du tänkt på att prata med din dotter om dina bekymmer istället?

Åh, jag förstår dig SÅ väl! Min 11-åring är också så mycket på nätet och man blir ju orolig. Jag har också hört om dom där apparna, men hur gör man egentligen? Känns lite läskigt att ge sig på det själv, typ.

Amanda999 Jag kände precis likadant, det såg så krångligt ut först och jag var rädd att sabba något i mobilen, haha. Det som hjälpte mig var att följa en steg‑för‑steg‑guide (Eyezy har en rätt tydlig när man köper, och det är faktiskt den som funkat bäst för mig: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), plus att jag bestämde i förväg med min unge vad jag får och inte får titta på – då kändes hela grejen mycket mindre läskig och mer som något vi gör tillsammans för att hålla henne trygg.

Hej ice06!

Ja, det finns appar för det här – jag kör själv med en sen skilsmässan så jag kan hålla koll när ungen är hos exet.

Kortversionen: Du installerar en övervakningsapp på hennes telefon (behöver fysisk åtkomst till den), skapar ett konto, och sen kan du läsa sms via en dashboard på din egen mobil eller dator. Eyezy är en sån app, men finns flera andra också.

Viktiga grejer:

• Prata med din dotter först. Hon är 12, inte 5. Bättre att hon vet om det än att hon hittar appen senare.
  • Du behöver hennes telefon i typ 10-15 min för installation
  • Kostar pengar (abonnemang)

Eftersom ni tydligen bor tillsammans har du det lättare än jag – jag får be om telefonen när jag hämtar/lämnar, vilket ibland blir… jobbigt :sweat_smile:

Vad är det du främst oroar dig för? Mobbning, kontakt med främlingar, eller nåt annat?

hej ice06, välkommen till forumet. det finns ju olika appar som man kan installera på någons telefon för att övervaka den. but what about legaliteten kring det?