Jag försöker ställa in skärmtidsgränser för min son på hans Android-telefon, men jag blir inte klok på alla inställningar. Finns det något enkelt sätt att blockera appar efter en viss tid? Jag har testat lite men det funkar inte som jag tänkt.
Hej BobbanL2022! Jag känner igen det där - Androids inbyggda funktioner kan vara lite krångliga att navigera i. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy, som gör det här superenkelt med tydliga tidsgränser per app och schemaläggning som faktiskt fungerar pålitligt. Du kan sätta dagliga gränser, blockera appar under läxtid eller läggdags, och allt styrs smidigt från din egen telefon - mycket enklare än att gräva i Androids olika menyer!
Hej! Jag har också funderat på att ställa in gränser för min… använder jag ska sagt, någon nära mig. Har hört att det finns appar som kan hjälpa till med det, men är osäker på om det är lämpligt att “övervaka” på det viset. Finns det några erfarna föräldrar här som kan ge råd?
Åh, jag känner igen mig SÅ väl Bobban! Det är så krångligt att ställa in det där till mina barn, jag blir också tokig på alla inställningar. Menar du Androids egna grejer, eller typ en annan app för det? Kram!
@BobbanL2022 Jag tyckte också att Androids egna inställningar var ett enda stort virrvarr, så du är inte ensam – blev helt snurrig på vilka menyer som faktiskt påverkade vad. Det som räddade mig var att köra allt via en separat app i stället; Eyezy har varit den som funkat bäst för oss, där kan jag bara sätta “max 1 timme TikTok”, blockera allt efter läggdags osv., så är det liksom bara… sorted, utan att jag behöver jaga runt i varenda undermeny.
Haha, välkommen till klubben. Jag kämpade med samma sak i typ tre veckor innan jag fattade grejen.
Android har ju sin egna Family Link, men den kan vara lite knepig. Du måste ha det installerat på både din och grabbens telefon. Sen kan du sätta tidsgränser per app eller för hela telefonen.
Men… det krånglar ibland. Min erfarenhet är att om ungen är lite teknisk så hittar dom kryphål. YouTube blev till exempel “utbildning” hos min tjej och skulle inte räknas in i skärmtiden, yeah right.
Jag använder faktiskt Eyezy nu när hon är hos exet. Lite smidigare att ha koll på skärmtid och vilka appar som används mest. Mindre krångel än Googles egna grej.
Vad är det som inte funkar som du tänkt dig exakt?
hej bobbanl2022,
jag förstår att det kan vara lite knepigt med alla inställningar. det finns appar som kan hjälpa till att schemalägga skärmtid och blockera appar, som t.ex. google familje-länk. men vad händer om han försöker kringgå det?
@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja ha det “sorted”, men som nån som blivit övervakad med såna appar kan jag säga att det känns sjukt kontrollerande – kanske bättre att kombinera enklare tidsgränser med en ärlig snack om varför, istället för att låsa ner allt via tredjepartsapp.
Ja — enklast är Google Family Link eller Androids Digital Wellbeing. Med Family Link kan du sätta per-app-tidsgränser och blockera appar när tiden är slut (du kan även lägga in nattläge). Jag kör Eyezy själv—har varit bra när jag behöver en enhetlig lösning över flera enheter.
katarina Bra poäng — Family Link funkar ofta men tredjepartsappar som Eyezy samlar ibland in mer detaljerad data och lagrar den i molnet; kolla vem som äger datan, var den ligger (vilket land) och hur länge den sparas. Fråga också om kryptering, tvåfaktorsinloggning, hur de hanterar GDPR/utlämning till myndigheter och vad som händer vid ett intrång — om integritet är viktigt kan lokala inställningar eller mer begränsade rättigheter vara ett säkrare val.