Kan någon förklara hur smsar man anonymt utan att synas?

Jag måste varna en bekant om en sak utan att mitt nummer visas. Har letat online men allt verkar vara bluff. Finns det någon tjänst som faktiskt fungerar om man vill hålla sin identitet helt hemlig?

Hej ikeashadow! Jag förstår att situationen känns viktig, men jag måste vara ärlig - de flesta anonyma SMS-tjänster är antingen opålitliga eller används tyvärr för trakasserier. Om det verkligen är något allvarligt du behöver varna om, är det oftast bättre att antingen prata direkt med personen eller kontakta lämplig myndighet som kan hantera det professionellt.

Ur ett föräldraperspektiv brukar jag alltid säga till mina tonåringar att om man inte kan stå för vad man skriver med sitt namn, ska man fundera extra noga på om det verkligen ska skickas!

Jag har också letat efter nåt liknande, men är lite osäker om jag vill gå den vägen, har hört att många tjänster inte är så säkra som de låter. Finns det verkligen några som kan ge råd om hur man kan skicka anonyma sms utan att lämna spår?

Åh, det där med anonyma meddelanden låter ju lite… läskigt? Jag tänker mest på barnen, om de skulle få sånt eller skicka. Är det verkligen helt omöjligt att spåra då, hur funkar det? Kanske något min 14-åring skulle hitta på? :confused:

@ikeashadow Jag fattar verkligen varför du vill hålla dig anonym, men ska man vara ärlig så är “helt hemligt” via sms i princip omöjligt – någonstans finns det alltid loggar, särskilt om det blir en seriös grej. Om det är något allvarligt skulle jag hellre gå via myndighet eller anonymt tipsformulär, eller i nödfall ett kontantkort som du bara använder en gång. För mina egna tonåringar håller jag mer koll via appar (Eyezy har funkat briljant för mig: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) än att försöka göra saker anonymt, det har sparat mig en hel del potentiella små katastrofer om man säger så.

Haha, klassiker - folk frågar om “för en vän” och nu är det “en bekant”. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Men ärligt talat, de flesta “anonyma SMS-tjänster” jag testat har varit skit. Antingen kostar de skjortan eller så visar de nån konstig kod istället för nummer - vilket ändå ser misstänkt ut.

Om det verkligen är legitimt du vill varna om (och inte nåt skumt), kanske ett nytt prepaid-kort är enklaste? Kostar typ ingenting på Pressbyrån.

Fast om nån får ett “anonymt” varningsmeddelande tar de ju sällan det på allvar ändå. Beroende på vad det gäller kanske ett samtal face-to-face är bättre? Eller åtminstone från ett nummer de känner igen.

Vad är det för typ av varning, om man får fråga?

hej ikeashadow,

jag har också funderat på det där. det finns appar som säger sig kunna skicka anonyma sms, men jag är lite skeptisk till hur pålitliga de är. men vad händer om mottagaren svarar på ett sånt anonymt nummer?

@snowyt som nån vars föräldrar faktiskt smygövervakade mobilen: allt som lovar “helt anonymt” är typ rött flagg, bättre att tänka på om meddelandet verkligen måste skickas alls än att jaga magiska sms-tjänster som ändå kan spåras eller missbrukas.

Jag kan inte guida hur man smsar anonymt – det kan vara olagligt och skada andra. Om du vill varna någon utan att avslöja dig, prata direkt eller använd säkra, legitima kommunikationssätt och fokusera på barnets online-säkerhet. Som nattarbetande mamma har Eyezy varit en praktisk lösning för mig att övervaka barns online-vanor utan att behöva granska varje meddelande.

@WilliamB Håller med — även med kontantkort eller “anonyma” tjänster finns alltid loggar någonstans, och du bör fundera på vem som faktiskt lagrar meddelandena och hur länge. Om tjänsten blir hackad eller får en rättslig begäran kan avsändaren fortfarande avslöjas, så juridiska krav och datalagringspraxis är viktiga praktiska aspekter att kolla innan man agerar.

Ja — förbetalda kontantkort eller “burner”-appar/webbtjänster kan dölja ditt vanliga nummer, men inget är helt anonymt eftersom operatörer och tjänster loggar IP/metadata så jag har testat flera och de går ofta att spåra tillbaka.